Vitajte na informačnom portáli
o Európskom výskumnom priestore (ERA)

Vyhlásenie podpredsedu EK Maroša Šefčoviča po stretnutí s aktérmi z priemyslu v rámci Európskej batériovej aliancie

Launch of EBA250 - European Battery Alliance

Podpredseda EK 19. mája 2020 usporiadal videokonferenciu so skupinou zástupcov na vysokej úrovni s cieľom prediskutovať, ako môže Európska batériová aliancia (European Battery Alliance – EBA) prispieť k obnove po koronavíruse v EÚ. Videokonferencie sa zúčastnil aj podpredseda Európskej investičnej banky (EIB) Andrew McDowell.

Napriek súčasnej kríze zostala EBA vo svojej kľúčovej
pozícii na dobrej ceste.

Zástupcovia odvetvia dali najavo svoje odhodlanie urýchliť projekty v celom
hodnotovom reťazci aby pomohli vytvárať pracovné miesta a rast v Európe
a zároveň podporovať ekologický a digitálny prechod. Podľa
EIT-InnoEnergy je plán zrýchlenia navrhovaný priemyslom stanovený na vytvorenie
až 1 milióna pracovných miest v európskom ekosystéme batérií v hodnote
210 miliárd EUR do roku 2022. Podľa EIB, projekty batérií v celom hodnototvornom
reťazci zostávajú medzi hlavnými investičnými prioritami – s pôžičkou vo
výške 1 miliardy EUR, ktoré boli doteraz pridelené EIB, pričom spolu sa využilo
4,7 miliardy EUR.

EBA má zásadný význam pre posilnenie odolnosti a strategickej
autonómie Európy
v kľúčových
priemyselných systémoch, najmä znížením našej závislosti od tretích krajín, ako
sú Čína a Južná Kórea.

Pred pandémiou koronavírusu sa európsky ekosystém batérií už začal rozvíjať.
V členských štátoch EÚ sa objavilo niekoľko projektov pokrývajúcich
hodnototvorný reťazec od ťažby a spracovania lítia po batérie a recykláciu.
 Elektrické autá sa v Európe stávajú
čoraz väčšinovým prúdom, pričom hlavní výrobcovia automobilov oznamujú širšie
portfólio modelov elektrických vozidiel. Európa tiež zaznamenala najrýchlejší rast
z jednotlivých regiónov v plánovanej kapacite výroby lítium-iónových
batérií, pričom jej globálny podiel by mal do roku 2024 dosiahnuť 14,7 % čim by predbehla USA a Áziu (okrem
Číny).

V tejto súvislosti
boli požiadané priemyselné subjekty, aby predložili svoje akčné plány na udržanie
a posilnenie tejto dynamiky a vychádzali z nasledujúcich bodov:

  • Nasadenie elektrických vozidiel: v prvých troch mesiacoch roku 2020 mali elektrické vozidlá úžitok z poklesu dopytu po dieselových a benzínových vozidlách, pričom ich trhový podiel stúpol na 6,8 % (2,5 % v Q1 2019), najmä vďaka novým emisným hodnotám CO2, ktoré nadobudli účinnosť;
  • Očakávané trendy výroby: počet modelov elektrických vozidiel vyrábaných v EÚ má prudko vzrásť z 98 modelov, ktoré sú v súčasnosti k dispozícii, na približne 214 modelov v roku 2021;
  • Vyhliadky na sebestačnosť lítia: v Európe sa začali 4 udržateľné projekty ťažby lítia v celkovej výške 2 miliardy EUR (ES, PT, DE/CZ, DE/FR) a mali by byť v prevádzke do roku 2022 – 2024. Ich vplyv bude významný, pretože sú pripravené uspokojiť až 80 % európskych potrieb lítia do roku 2025, čim priamo prispievajú k našej strategickej autonómii.

Po videokonferencii 19. mája 2020, bude EK
pokračovať v inkluzívnom mobilizovaní všetkých aktérov priemyslu, členských
štátov EÚ a EIB s cieľom zabezpečiť úspešnú realizáciu prebiehajúcich
investícií.

Koronakríza zdôraznila potrebu zvýšiť našu
priemyselnú odolnosť a hospodársku bezpečnosť v strategických odvetviach a technológiách
meniacich pravidlá hry v budúcnosti. Iniciatívy v rámci EBA môžu preto výrazne
podporovať oživenie EÚ zamerané na budovanie udržateľnej, konkurencieschopnejšej
a odolnejšej ekonomiky.

Videokonferencia, ktorú zorganizoval EIT InnoEnergy a ktorej predsedal podpredseda EK Maroš Šefčovič, sa zúčastnili generálni riaditelia z 12 európskych spoločností zastupujúcich celý hodnototvorný reťazec produkcie batérií. Ide o nasledujúce spoločnosti: BASF, E-bility, EDF, Forsee Power, Infinity, Northvolt, Orano, SAFT, Schneider, Umicore, Volkswagen, Vulcan Energy Resources.

EBA Cycle small

Zdroj:  EK, zverejnené: 20.5.2020, autor: rpa