Vitajte na informačnom portáli
o Európskom výskumnom priestore (ERA)

Vedci stanovili kroky na riešenie účinkov pandémie na duševné zdravie na mladých ľudí

Artist's impression of mental health threatened by the COVID-19 pandemic

Vedci vo Veľkej Británii načrtli 14 krokov, ktoré môžu školy, služby v oblasti duševného zdravia a tvorcovia politík podniknúť na pomoc deťom a mladým ľuďom, ktorých duševné zdravie postihla pandémia COVID-19.

Na novom politickom brífingu tím vedcov z King’s College v Londýne a Oxfordskej univerzity poukazuje na viacnásobné efekty, ktoré pandémia COVID-19 mala na deti a mladých ľudí vo Veľkej Británii prostredníctvom ich vzdelávania a každodenného života, vrátane výziev týkajúcich sa sociálnej izolácie, akademického tlaku, prispôsobeniu sa online vzdelávaniu a zvládania znovuotvorenia škôl.

Tiež hovoria, že došlo k vážnemu narušeniu podporných služieb, a poukazujú na to, ako boli deti a mladí ľudia postihnutí stratou, traumou a finančnou neistotou spojenou s pandémiou, ku ktorej došlo v širšej spoločnosti, komunitách a rodinách.

Na pomoc pri riešení týchto krátkodobých a dlhodobých účinkov výskumný tím stanovil potenciálne riešenia, ktoré je možné zaviesť v rámci škôl, služieb duševného zdravia a širšieho prostredia politiky a praxe. Britskí vedci navrhujú:

  • Vybavenie zamestnancov školy normalizáciou rozhovorov o duševnom zdraví s cieľom zistiť, kto potrebuje pomoc

  • „Celoškolský prístup“ k duševnému zdraviu detí, do ktorého sú zapojení rodičia, opatrovatelia, tímy verejného zdravotníctva, guvernéri a učitelia.

  • Zachovanie alebo zvýšenie finančnej podpory rodín, ktoré čelia ťažkostiam spôsobeným alebo zhoršeným pandémiou

  • Reforma systému dávok a univerzálneho kreditu a skúmanie uskutočniteľnosti implementácie schémy zaručeného príjmu

  • Revízia nástrojov digitálneho vzdelávania a investovanie do tých, ktoré zlepšili skúsenosti detí so vzdelávaním

  • Prepojenie digitálnej priepasti tým, že sa deťom poskytne prístup na internet a vybavenie IT potrebné pre ich vzdelávanie.

  • Umožniť niektorým deťom postupný návrat ku konvenčnému učeniu prostredníctvom hybridného modelu

  • Posilnenie poskytovania včasných intervencií a väčšia podpora v čase prechodu

  • Rozvoj služieb duševného zdravia s otvoreným prístupom pre mladých ľudí do 25 rokov

  • Posúdenie vplyvu zmien, ako je viac online služieb duševného zdravia počas pandémie

  • Zlepšenie prepojenia medzi školami a rodinami

  • Investovanie dostatočných zdrojov do špeciálneho vzdelávania, podpory starostlivosti a financovania duševného zdravia

  • Poskytovanie zdrojov duševného zdravia súvisiacich s ochorením COVID-19 pre tých, ktorí majú skúsenosť s traumou a stratou.

Profesorka Cathy Creswell, riaditeľka siete UKRI Emerging Minds Network a profesorka vývojovej klinickej psychológie na Oxfordskej univerzite, uviedla: „Pri snahe obmedziť dopady pandémie na mladých ľudí a poskytnúť potrebnú podporu potrebujeme viacúrovňový prístup, ktorý zahŕňa akcie v každom z týchto nastavení. Je to tak, aby sme mohli podporovať prostredie, v ktorom sa mladým ľuďom darí – v komunitách, v školách a doma – a poskytovať starostlivosť o duševné zdravie, ktorú potrebuje rastúci počet mladých ľudí.“

Profesor Craig Morgan, riaditeľ Centra ESRC pre spoločnosť a duševné zdravie, uviedol: „V súčasnej dobe panujú veľké obavy o duševné zdravie mladých ľudí. Tieto odporúčania poskytujú tvorcom politík, vedúcim škôl a poskytovateľom služieb konkrétne opatrenia, ktoré môžu prijať na riešenie týchto obáv a na podporu duševného zdravia a pohody medzi mnohými mladými ľuďmi, ktorých pandémia nepriaznivo ovplyvnila.“

Zistenia sú uvedené v novom politickom briefingu, ktorý spoločne vypracovali Centrum ESRC pre spoločnosť a duševné zdravie, Emerging Minds a The Policy Institute.

Vyvinuli sa z politického laboratória, ktoré sa uskutočnilo na začiatku roka 2021 a zahŕňalo účastníkov z oblasti politiky, akademickej obce, širšej spoločnosti a škôl, ako aj mladých ľudí vrátane tých, ktorí už majú skúsenosti s problémami duševného zdravia, a rodičov a opatrovateľov.

Laboratórium sa konalo ako vyvrcholenie konferencie o duševnom zdraví mládeže a COVID-19 a medzi účastníkmi boli politickí činitelia, akademici, zástupcovia škôl a širšej spoločnosti, mladí ľudia vrátane ľudí, ktorí majú skúsenosti s duševnými problémami, rodičia a opatrovatelia.

Doktorka Helen Fisherová, čitateľka vývojovej psychopatológie v Centre pre spoločnosť a duševné zdravie ESRC, King’s College London, uviedla: „Je nevyhnutné, aby sme rýchlo pochopili dopady pandémie a súvisiace sociálne obmedzenia a zatváranie škôl na duševné zdravie mladých ľudí, najmä mladých ľudí na okraji spoločnosti a zraniteľných skupín. Je to preto, aby sme mohli opäť rýchlo vyvinúť a implementovať opatrenia na zmiernenie týchto vplyvov a zabezpečiť – ako sa vynoríme z pandémie -, aby všetci mladí ľudia mohli prekvitať.“

Zdroj: https://www.ox.ac.uk, zverejnené: 12. 10. 2021, autor: rpa