Vďaka kríze s koronavírusom bolo video silným komunikačným nástrojom: stretnutia, prezentácie a dokonca aj kultúrne podujatia sa vysielajú online. Ale každý, kto chce vyniknúť v dave živých audiovizuálnych ponúk, musí podať špičkový výkon. Preto čoraz viac spoločností investuje do zariadení a technológií, ktoré poskytnú vynikajúcu kvalitu a skúsenosti. Spoločnosť Seervision, ktorá je spin-off ETH v Zürichu, pociťuje dopad.
Spoločnosť Seervision vyvíja softvér, ktorý dokáže automatizovať kamery v akomkoľvek type štúdia – čo znamená, že jedna osoba môže bez námahy obsluhovať a ovládať niekoľko kamier súčasne. Ako hovorí spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ Nikos Kariotoglou: „Týmto spôsobom môžu spoločnosti vytvárať profesionálne videá bez obáv o zložitosť úlohy alebo náklady.“ Je to presne to, čo firmy hľadajú, keď toľko ľudí pracuje z domu.
Ako to opísal tento posun Kariotoglou: „Svet sa náhle prepol na online a hybridné udalosti – čo urýchlilo trend, ktorý sa očakával dlhšie.“ Do tej doby slúžila táto spin-off technológia hlavne spoločnostiam produkujúcim video, ktoré už boli oboznámené s kamerami a živým vysielaním. Od začiatku pandémie vzrástol záujem spoločností z rôznych sektorov a veľkostí, ktoré sa snažia založiť štúdio – napríklad s cieľom profesionálne predstaviť svoje výsledky online. To znamenalo, že trh spoločnosti Seervision sa náhle rozšíril. Ako dodal Kariotoglou: “Boli sme tým pozitívne prekvapení a naše predajné ihrisko sa stalo oveľa jednoduchšie.”
Softvér, ktorý riadi mnoho fotoaparátov
Jadrom riešenia Seervision je softvér, ktorý kombinuje umelú inteligenciu, rozpoznávanie obrazu a prediktívne matematické modely. Dokáže predvídať pohyb človeka v obraze a posúvať kamery, akoby ich ovládal kameraman. Softvér funguje pre rôzne fotoaparáty od rôznych výrobcov, vďaka čomu je technológia flexibilná a univerzálna na použitie. Jedna osoba môže pohodlne ovládať celé nahrávanie videa, upravovať orámovanie záberu a integrovať prezentačné snímky alebo videá – všetko z počítača na akomkoľvek mieste. To znamená, že aplikácia je vynikajúcou voľbou, ak rozpočet nebude pokrývať posádku kamery alebo chýbajú technické znalosti. Týmto spôsobom je možné zaznamenávať obchodnú prezentáciu, kultúrne podujatie alebo dokonca tenisový zápas.
Cesta k súčasnému riešeniu spoločnosti Seervision bola plná skúšok a obchádzok. Bolo otázkou náhody, že Nikos Kariotoglou vôbec dokončil doktorandské štúdium v odbore kontrolné inžinierstvo na ETH Zürich. Počas štúdia na magisterskom odbore elektrotechniky na Imperial College v Londýne odišiel na výmenný pobyt na ETH Zürich. Tu si pri futbale poranil koleno a uviazol v Laboratóriu automatického riadenia. Ako doal Kariotoglou: „Keby sa to nestalo, veľa vecí by sa ukázalo inak.“ Manipuláciou s robotmi sa stal pre laboratórium taký nadšený, že sa prihlásil na doktorandské štúdium.
Ako doktorand pracoval Kariotoglou na diaľkovo ovládaných kamerách a napadlo ho zdokonaliť ich lepším softvérom. Chcel, aby kamery inteligentne reagovali na pohyb cieľa. Reto Hofmann, v tom čase študent magisterského štúdia, sa postavil pred výzvu vybudovať taký inteligentný systém na zaznamenávanie prednášok vedúceho Laboratória automatického riadenia prof. Johna Lygerosa. Neohrabaný a ťažký prototyp bol základným kameňom osamostatnenia, ktoré Kariotoglou a Hofmann spoločne založili v roku 2016. O niekoľko mesiacov neskôr, ako systém dozrieval, sa o ich nápade dozvedel Conrad von Grebel, majiteľ spoločnosti na výrobu videa. Rozhodol sa vstúpiť do spin-offu ako spoluzakladateľ a prispel potrebnou odbornosťou vo video priemysle.
Poučenie sa z neúspechu
V začiatkoch spoločnosti vyvinuli traja zakladatelia ľahko ovládateľnú kameru podobnú akčnej kamere a inteligentný otočný držiak kamery s názvom Bungito. Dokázali automaticky rozpoznať objekty na snímke, sledovať ich pohyb a posúvať sa týmto smerom. Zariadenia sa však nikdy nedostali cez fázu prototypu, pretože si tím uvedomil, aký komplikovaný a drahý je vývoj hardvéru pre spotrebiteľský trh. Preto sa rozhodli sústrediť svoje úsilie na softvér a ďalej ho rozvíjať.
Ako hovorí generálny riaditeľ Kariotoglou: „Som rád, že sme posunuli náš podnikateľský nápad.“ Je presvedčený, že obchádzky cez prototypy hardvéru boli nevyhnutné, a odkazuje na podnikateľské príslovie: „Párkrát zlyháte, pretože to je jediný prípad, keď sa niečo skutočne naučíte.“ Aj keď má spin-off teraz obchodovateľný produkt a získal niekoľko ocenení, generálny riaditeľ Kariotoglou vidí ešte veľa času pred tým, ako bude možné získať úspech. Tím je poháňaný živou túžbou „dostať sa do bodu, keď rastieme, a zároveň dosahovať zisk.“ Nárast významu online udalostí môže spoločnosť Seervision priblížiť k uvedenému cieľu.
Zdroj: https://ethz.ch, zverejnené: 30.3.2021, autor: rpa