Vitajte na informačnom portáli
o Európskom výskumnom priestore (ERA)

Práca na vytvorení jednotného európskeho trhu pre výskum vstupuje do ďalšej fázy

Vytvorenie jednotného európskeho trhu pre výskum. Zdroj: https://sciencebusiness.net

Začala sa práca na politickej agende na roky 2025 – 2027 ERA Fóra pre prechod, expertnej skupiny Európskej komisie zriadenej s cieľom formovať Európsky výskumný priestor (ERA) a vytvoriť jednotný trh pre výskum, vedu a technológiu bez hraníc.

Skupina v súčasnosti dohliada na politickú agendu ERA na roky 2022 – 2024, zoznam 20 opatrení vypracovaných na podporu koncepcie zjednoteného výskumného priestoru. Teraz je za polovicou cesty, skupina obrátila svoju pozornosť na to, čo bude nasledovať v rokoch 2025 – 2027.

Pre zainteresované strany vrátane univerzitných združení, výskumných a technologických organizácií a regionálnych orgánov to predstavuje prvú príležitosť vyjadriť sa k politickej agende ERA.

Keď bol projekt ERA v roku 2020 oživený, zainteresované strany boli zapojené do fáz plánovania, ale boli vynechané z Fóra ERA, ktoré pozostáva zo zástupcov členských štátov a asociačných krajín sediacich po boku Komisie, no nezapojili do nich nikoho zo základných vrstiev.

Po boji na ich strane boli zainteresované strany nakoniec privedené do skupiny so štatútom „pozorovateľov“. Jedenásť organizácií má teraz štatút pozorovateľa.

Stephane Berghmans, riaditeľ pre výskum a inovácie v Európskej asociácii univerzít (EUA), teraz sedí vo fóre ako jediný zástupca 11 univerzitných aliancií. Ako uviedol Berghmans: „Zo strany univerzít sme veľmi spokojní s procesom plánovania ďalšej agendy, pretože očividne naposledy sme neboli vôbec súčasťou vývoja. Naposledy boli predložené nápady bez toho, aby sme skutočne vedeli, ako by mala vyzerať akčná alebo politická agenda ERA.“

Jednou z hlavných tém diskusií na niekoľkých posledných stretnutiach fóra ERA bola skutočne povaha akcií ERA, ktoré sú založené na rôznych témach (úplný zoznam je tu). Napríklad akcia 3 sa týka reformy hodnotenia výskumu; Akcia 8 na posilnenie výskumných infraštruktúr; a Akcia 13 o posilnení vysokoškolského vzdelávania.

A zatiaľ čo niektoré sa formujú, iné sa takmer nerozbehli alebo vôbec. Opatrenie 18 o podpore členských štátov pri implementácii ERA bolo zložené do opatrenia 16 o preklenutí priepasti EÚ v oblasti inovácií medzi východom a západom, zatiaľ čo článok 20 o podpore investícií do výskumu a inovácií nikdy nezískal dostatočnú podporu, aby sa mohol začať.

Iné, ako napríklad Akcia 6 o akademickej slobode, sa technicky začali, ale podľa Berghmansa sa „v skutočnosti veľa nestalo“.

Došlo k určitému konkrétnemu pokroku. Komisia nedávno oznámila nové opatrenia zamerané na zlepšenie kariérneho postupu a pracovných podmienok pre mladých výskumníkov, ktoré vyplynuli z práce na akcii 4 politickej agendy ERA.

Akcia 13 o posilnení postavenia inštitúcií vysokoškolského vzdelávania sa tiež považuje za dobre fungujúcu. Ako uviedol Berghmans: „V tejto veci máme pravidelné stretnutia s Komisiou a členskými štátmi.“ Politické odporúčania majú prísť na konci leta.

Niektoré zainteresované strany sa však do programu nezapojili, zatiaľ čo iní si myslia, že akcií je príliš veľa. Zníženie počtu v ďalšej agende bolo predložené.

Aliancia vedecko-technických univerzít CESAER tvrdí, že existuje jednoduchý vzorec na rozhodovanie o akciách ERA, a to buď preto, že na presadenie zvolenej oblasti je potrebné nové financovanie na národnej úrovni, alebo preto, že právne alebo legislatívne prekážky na úrovni EÚ musia upraviť tak, aby akcia mohla pokračovať.

Ako uviedol pre Science|Business Mattias Björnmalm, generálny tajomník CESAER: „Akciu ERA by sme mali vytvoriť iba vtedy, ak bude splnená niektorá z týchto kontrolných otázok.“

Ale ako to vidí Björnmalm, členské štáty alebo inštitúcie EÚ sú v pokušení „pripojiť svoj vlastný vagón“ do ERA, aby propagovali témy týkajúce sa domácich miláčikov.

Agenda na roky 2025 – 2027 je stále vo veľmi ranom štádiu plánovania, ale už bolo navrhnuté, že by sa mali prijať opatrenia týkajúce sa vodíka a využívania zvierat vo výskume, zatiaľ čo EUA a ďalšie univerzitné aliancie sú za opatrenie na podporu základných výskumu.

Bude však zložité pridať akékoľvek nové akcie, zatiaľ čo konsenzus je, že zoznam je už príliš dlhý.

Ako uviedol Berghmans: „Čo počujete zakaždým, keď o tom diskutujeme, je, že takmer každá krajina hovorí, že je príliš veľa akcií, takže musíme byť prísni pri výbere nových. Bude tu vysoká konkurencia.“

Pirita Lindholm, riaditeľka European Regions Research and Innovation Network, je tiež proti pridávaniu ďalších akcií. Ako uviedla: „Celkovo mám pocit, že počet tém v agende politiky ERA je ohromujúci a nie je jednoduché zamerať sa a definovať otázky, ktoré sú najdôležitejšie a vyžadovali by si sledovanie, monitorovanie alebo ďalšie usmernenia zo strany fóra ERA.“

Za Bruselom

ERA môže prísť s vlastným novým „Paktom pre výskum a inováciu v Európe“, ale zdá sa, že stále trpí problémom, ktorý sa datuje od jeho počiatočnej koncepcie na začiatku storočia, a to, že ide o myšlienku zameranú na Brusel, ktorá zlyháva, získať pozornosť inštitútov a zainteresovaných strán na národnej úrovni.

Berghmans to zdôraznil v nedávnom dokumente, v ktorom vyzval na väčšiu angažovanosť s národnými zainteresovanými stranami. Ako uviedol: „Hovoril som s výskumníkmi z členskej univerzity EUA a spýtal som sa ich, či vedia o ERA. Ako sa často stáva, keď kladiem túto otázku, nikto nezdvihol ruku. Obávam sa, že sa to príliš nelíši, keď hovorím s vedúcimi univerzity.“ Ďalej dodal: „ERA môže byť realitou pre nás v Bruseli, ale stále sa musí stať realitou pre zainteresované strany v celej EÚ.“

To platí aj pre národné vlády, z ktorých niektoré sú menej naklonené zapájaniu sa do ERA.

ERA sa „veľmi silno zameriava na dobrovoľnosť, ak sa vám to páči“, uviedol Björnmalm. Ďalej dodal: „Myslím si, že to je samo o sebe veľmi problematické, keďže ERA je zákonná povinnosť stanovená v Zmluve o fungovaní EÚ.“

Sarika Wilson, vedúca politiky v Cechu európskych univerzít s intenzívnym výskumom, čaká, či budú mať akcie ERA účinok na národnej úrovni. Fórum ERA má veľkú hodnotu, pretože spája Komisiu, členské štáty a zainteresované strany. Ako uviedla Wilson: „To otvára veľa príležitostí pre lepšie informovanú tvorbu politiky.“

Či sa to však prefiltruje až do vnútroštátnych politík, sa uvidí. Ako ďalej uviedla Wilson: „Stále čakáme na to, aký vplyv majú tieto diskusie a tieto možno vznikajúce spoločné smery na našu politiku výskumu a inovácií a aký budú mať vplyv aj na národné úrovne.“

Príležitosť vidí vo využití fóra ERA ako platformy na riadenie programu Horizont Európa a na formovanie jeho nástupcu, ktorý sa má začať v roku 2028. Ako dodala Wilson: „Vidím, že existuje príležitosť na optimalizáciu budúcich prístupov k financovaniu EÚ týmto spôsobom, keď už od začiatku do procesov spolutvorby zapojíte aj zainteresované strany.“

Avšak veľkorozpočtové právne predpisy EÚ, ktoré nedávno prišli alebo sú v procese zavádzania, ako napríklad Zelená dohoda, Zákon o umelej inteligencii, Zákon o údajoch alebo nový fond pre kľúčové technológie vo výške 10-miliárd EUR (STEP), takmer neboli diskutované na fóre ERA, uviedol Björnmalm. Ďalej dodal: „Takže sú takí, ktorí sú škaredí a hovoria, že fórum ERA nie je stôl pre dospelých, kde sa hovorí o skutočne zložitých politických rozhodnutiach na vysokej úrovni.  Mali by sme si položiť otázku, ako to zmeníme?“

Kategórie zainteresovaných strán je potrebné prehodnotiť

Odkedy boli zainteresované strany prizvané na fórum ERA, o počte miest, ktoré im boli pridelené, došlo k určitému reptaniu. Napríklad 11 univerzitných aliancií zastupujúcich stovky univerzít má len jeden priestor. Liga európskych výskumných univerzít sa preto rozhodla nezapojiť.

Pre Berghmansa je obmedzenie počtu zainteresovaných strán pochopiteľné. Ako uviedol: „Myslím, že to funguje. Bolo by pekné, keby nás bolo viac, ale najmä na začiatku medzi členskými štátmi panovala obava, že budú zavalení zainteresovanými stranami.“

A zatiaľ čo Fórum ERA pokrýva všetky akcie ERA, existuje niekoľko podskupín, ktoré pracujú na jednotlivých prvkoch, kde sú zainteresované strany výraznejšie a niekedy môžu prevyšovať počet zástupcov členských štátov a Komisie.

Plánovanie novej politickej agendy bude pokračovať do roku 2024. Ďalšie usmernenia o strategickom smerovaní prídu v októbri 2023 počas stretnutia Európskeho výskumného priestoru a výboru pre inovácie (ERAC), poradného výboru, ktorý je v kontakte s Radou EÚ a Komisiou.

Voľby do Európskeho parlamentu v júni a nová Európska komisia ovplyvnia, kedy sa konečne prijme nový politický program ERA na rok 2025.

Zdroj: https://sciencebusiness.net, zverejnené: 4. 9. 2023, autor: rpa