Zdravotné problémy a straty, sociálna izolácia a problémy duševného zdravia – pandémia mala drastický dopad na našu spoločnosť. Ako sa však s týmito zmenami vyrovnávajú najmladší členovia spoločnosti? Vedci z Univerzity v Zürichu (UZH) zistili, že prítomnosť rodičov a opatrovateľov stačí na zmiernenie negatívnych účinkov pandémie na sociálny vývoj dojčiat. Výskumníci z UZH, ktorí skúmali, či deti narodené počas pandémie prejavujú iné sociálne správanie ako deti rovnakého veku pred pandémiou, dospeli k záveru, že sa nezdá, že by sa vyvíjali inak. K tomuto záveru dospeli hodnotením schopnosti detí sledovať pohľad inej osoby.
Ako uviedla Stephanie Wermelinger, ktorá sa zaoberá výskumom vývojovej psychológie u dojčiat a detí na oddelení psychológie na UZH: „Táto schopnosť je základom pre zapojenie sa do sociálnych interakcií, budovanie vzťahov a rozvoj jazykových zručností.“ Ak je táto schopnosť narušená, môže to brániť schopnosti človeka komunikovať so spoločnosťou, ako je to v prípade ľudí s autizmom.
Štúdie sa zúčastnilo 80 dojčiat vo veku 12 až 15 mesiacov. Boli im zobrazené rôzne videá, na ktorých sa človek pozeral na jeden z dvoch predmetov. Sledovaním pohybov očí dojčiat výskumníci zaznamenali, ako často a ako rýchlo deti sledovali pohľad osoby. Potom porovnali svoje údaje s údajmi o pohybe očí od 133 detí pomocou rovnakej metódy pred pandémiou.
Medzi deťmi narodenými počas pandémie a pred ňou neboli žiadne významné rozdiely v správaní. Deti narodené počas pandémie sledovali pohľad osoby rovnako často a rýchlo ako deti v predpandemickej skupine.
A to aj napriek pandémii, čo znamená, že deti v štúdii celkovo videli menej ľudí a komunikovali s väčším počtom ľudí, ktorí nosili masky. Zdá sa, že sa nevyvíjajú inak ako deti, ktoré tieto zmeny súvisiace s pandémiou nezažili, tvrdia vedci.
Ako dodala Wermelinger: „Veríme, že nezmenené sociálne interakcie s rodičmi a opatrovateľmi doma sú dostatočné na to, aby zmiernili akýkoľvek vplyv, ktorý by pandémia COVID-19 mohla mať na dojčatá.“
Viac informácií:
Stephanie Wermelinger, Lea Moersdorf, Moritz M. Daum. How experience shapes infants’ communicative behaviour: Comparing gaze following in infants with and without pandemic experience. 29 June 2022. Infancy. DOI: 10.1111/infa.12488
Zdroj: https://sciencebusiness.net; https://www.media.uzh.ch, zverejnené: 18. 7. 2022, autor: rpa