Vitajte na informačnom portáli
o Európskom výskumnom priestore (ERA)

Európsky komerčný vesmírny trh sa zmenšuje

Misia Starlink. Zdroj: https://sciencebusiness.net

 

Podľa najnovšej výročnej správy priemyselného združenia Eurospace európsky vesmírny priemysel zaostáva v dôsledku poklesu komerčného dopytu a nedostatku vojenských výdavkov.

Sektor zasiahli aj technické problémy, najmä štvorročné oneskorenie štartu rakety Ariane 6. Nakoniec sa vzniesla 9. júla 2024 a obnovila suverénny prístup Európy do vesmíru.

To môže zvýšiť vyhliadky odvetvia. Ale, ako uviedol Olivier Lemaitre, generálny tajomník Eurospace: „Nemali by sme strkať hlavy do piesku. Ekonomická situácia v sektore sa, žiaľ, výrazne zhoršila.“

Toto zhoršenie nastalo v čase, keď komerčný vesmírny sektor zažíva boom. Celková hmotnosť nasadená do vesmíru, čo je jedno z meradiel aktivity, od roku 2019 výrazne vzrástla.

Avšak 95 % rastu komerčných vesmírnych programov je spôsobených vypustením satelitnej konštelácie Starlink, ktorú vlastní SpaceX Elona Muska.

Avšak, ako poznamenal Pierre Lionnet, riaditeľ výskumu v Eurospace, SpaceX vyrába všetky svoje vlastné satelity. “Pokiaľ ide o obchodné príležitosti na stavbu satelitov, dopyt [od] Starlink neexistuje.”

Okrem Starlinku komerčné konštelácie rozmiestňujú menšie satelity, ktoré generujú menší príjem pre spoločnosti ako vládne vesmírne programy.

Dopyt po satelitoch na geostacionárnej obežnej dráhe, ktoré boli v minulosti najväčším segmentom komerčného trhu, medzitým klesá, keďže televízne vysielače sú utláčané streamovacími službami.

Eurospace urobil prieskum vesmírnych spoločností pôsobiacich v Európe a zistil, že zatiaľ čo príjmy z verejne financovaných európskych programov rastú, komerčné predaje a exporty od svojho vrcholu v roku 2017 klesajú.

„Potrebujeme nájsť nejaké riešenia na kompenzáciu tejto straty, pretože neočakávame, že tento komerčný trh bude v nasledujúcich rokoch výrazne rásť,“ uviedol Lionnet.

 

Dopyt verejného sektora

Verejne financované orgány vrátane Európskej vesmírnej agentúry (ESA), národných vesmírnych agentúr, Európskej komisie a Eumetsat, medzivládnej satelitnej agentúry, ktorá monitoruje počasie, klímu a životné prostredie, teraz predstavujú 70 % trhu pre európske vesmírne spoločnosti

ESA je primárnym zákazníkom, ktorý prispieva 3,7 miliardami EUR v ročných príjmoch, vrátane programov, ktoré na ESA delegovala Komisia alebo Eumetsat.

Eurospace poukazuje na to, že celkové príjmy by boli vyššie, keby nebolo technických a administratívnych oneskorení vrátane Ariane 6.

Verejné výdavky v Európe sú však stále ďaleko za ostatnými vesmírnymi veľmocami. NASA investuje približne trikrát viac ako ESA a dopyt po štartoch financovaných z verejných zdrojov zostáva v Európe relatívne nízky.

Po májovom zasadnutí Rady EÚ ministri vyzvali na zvýšenie verejných a súkromných investícií do vesmíru. Timo Pesonen, generálny riaditeľ pre obranný priemysel a vesmír v Európskej komisii, uviedol, že v budúcom dlhodobom rozpočte EÚ od roku 2028 musí byť „oveľa väčší“ vesmírny program.

 

Tržby európskeho vesmírneho priemyslu podľa segmentu zákazníkov (mil. EUR). Zdroj: https://sciencebusiness.net

 

Vojenské výdavky

Tento nesúlad sa z veľkej časti vysvetľuje skromnými investíciami Európy do vojenských vesmírnych aktivít v porovnaní s inými vesmírnymi veľmocami. Masa nasadená do vesmíru v mene európskych vládnych programov v poslednom desaťročí, s výnimkou ľudských vesmírnych letov, predstavovala v priemere 12 % civilných programov, ale len 2 % vojenských programov.

“Strategické úvahy neboli hlavnou hnacou silou rozvoja vesmírnych systémov v prvých rokoch európskych vesmírnych programov a dnes sú európske vesmírne vojenské programy stále organizované na národnej úrovni a nie na európskej úrovni,” uvádza sa v správe.

Okrem ľudských kozmických letov predstavujú vojenské programy hlavnú príležitosť na rast podnikania. “Idú po najpokročilejšej technológii a existuje veľa požiadaviek, ktoré nie sú pre civilné programy,” uviedol Lionnet.

Pokiaľ ide o verejné financovanie, čínske vesmírne programy predstavujú 99 % rastu vesmírnej aktivity za posledných päť rokov, uvádza správa Eurospace. Je to spôsobené rastúcimi investíciami do vojenských programov, nedávnym záväzkom pre lety ľudí do vesmíru a investíciami do vesmírnej stanice Tiangong.

Európsky trh medzitým brzdí chýbajúci program ľudských vesmírnych letov. Zatiaľ čo USA, Rusko, Čína a čoskoro India sú všetky schopné vypustiť astronautov do vesmíru, Európa nie.

Šéfovia ESA to chcú zmeniť. Agentúra nedávno oznámila, že nemecká spoločnosť Exploration Company a spoločnosť Thales Alenia Space so sídlom v Taliansku sa stali víťazmi súťaže o vývoj vozidla na prepravu nákladu na nízku obežnú dráhu Zeme a z nej. Jednou zo špecifikácií je, že vozidlo musí mať v budúcnosti potenciál prepraviť posádku bez väčších úprav.

Súťaž je súčasťou širšej zmeny obstarávacej politiky ESA, ktorá má stimulovať hospodársku súťaž. Skutočná skúška prichádza v roku 2025, keď sa členské štáty ESA musia dohodnúť na budúcom trojročnom rozpočte agentúry.

Úplná správa Eurospace je k dispozícii spoločnostiam zúčastňujúcim sa prieskumu a vybraným európskym inštitúciám, ale hlavné údaje sú dostupné.

 

Zdroj: https://sciencebusiness.net, zverejnené: 6.8.2024; autor: rup