COVID-19 urýchlil technologicky podporované vzdelávanie do centra vzdelávania. Teraz AI poháňa revolúciu ďalej. To sľubuje značné výhody, ale je nevyhnutné zaujať odlišný prístup k rizikám a prínosom používania týchto nových nástrojov.
Neustále rastúci vplyv nástrojov umelej inteligencie (AI) vo vzdelávaní vyvoláva zásadné otázky o rizikách a prínosoch pre vysokoškolské vzdelávanie. Keď sa Európa pohybuje v tomto technologickom prostredí, je teraz nevyhnutné zvážiť, ako sa tieto nové nástroje nasadzujú, a nie ísť so stádom a napodobňovať zvyšok sveta.
Vo vysokoškolskom vzdelávaní sa ukázalo, že prijatie nástrojov AI má transformačný potenciál, najmä v oblasti vzdelávacích technológií (EdTech). Od prispôsobených vzdelávacích skúseností až po prispôsobenie sa rôznym štýlom učenia, EdTech vydláždil cestu k nepretržitému prístupu k práci v kurze, čo umožňuje študentom zapojiť sa do učenia podľa vlastného uváženia. Automatizované známkovanie, nástroje na správu tried a nástroje ako ChatGPT boli prijaté a prinášajú revolúciu do vzdelávacích procesov.
Ale uvedomenie si potenciálu – a zároveň predchádzanie zneužitiu týchto nových technológií – je kritickou a zatiaľ nevyriešenou výzvou. Jedným z príkladov je, že používanie nástrojov AI v akademickom písaní sa rozšírilo, čo ohrozuje akademickú integritu.
Keďže Európa uvažuje o tom, akú úlohu bude hrať umelá inteligencia vo vysokoškolskom vzdelávaní, je nevyhnutný odlišný prístup. Zakázanie alebo pokus o kontrolu používania AI nebude fungovať, najmä vzhľadom na obmedzenia súčasných nástrojov na detekciu AI, o ktorých je známe, že neúmyselne penalizujú ľudí píšucich v jazyku, ktorý nie je ich rodným jazykom.
Stratégia zameraná na budúcnosť si vyžaduje posúdenie toho, ako možno ľudské zručnosti doplniť a zlepšiť schopnosťami AI. Napríklad hybridný model by mohol zahŕňať študentov, ktorí používajú AI na počiatočné návrhy esejí doma, pričom čas v triede je venovaný spoločnej kritike, zlepšovaniu a rozvoju zručností kritického myslenia.
V týchto počiatočných fázach zisťovania toho, čo znamená integrácia AI pre vysokoškolské vzdelávanie, je dôležité zapojiť pedagógov a vzdelávacie inštitúcie do inovácií EdTech, čím sa stanú súčasťou procesu, a nie len jeho predmetom.
S viac ako 200 univerzitami a 500 vzdelávacími partnermi vo svojej sieti, skupina pre mestskú mobilitu Európskeho inovačného a technologického inštitútu (EIT) zhromažďuje rôznorodé potreby univerzít pri práci s týmto vznikajúcim sektorom.
EIT Urban Mobility spolupracuje s lídrami a odborníkmi v tomto odvetví na stanovení európskeho plánu EdTech. EIT Urban Mobility oceňuje nesmierny potenciál EdTechu školiť profesionálov v oblasti mestskej mobility, využívať ho na zapojenie občanov pri modernizácii štvrtí a byť súčasťou učebných osnov pre univerzitných študentov, ktorí sú jadrom budúcnosti tohto sektora.
Vysoký počet nezávislých výskumných inštitúcií a inštitúcií vyššieho vzdelávania v Európe, jej demokratický systém verejného vzdelávania a rozmanitosť kultúry a jazyka nás stavajú do pozície definovať našu vlastnú cestu pri používaní a rozvoji EdTech. Kľúčom bude zaistiť bezpečnosť údajov, chrániť akademickú integritu, predchádzať zaujatosti v AI a sprostredkovať jej vplyv na kreativitu. Hoci Európa ešte nie je v kruhu s Čínou, Indiou alebo USA, pokiaľ ide o ekonomiku EdTech, vznik tohto sektora má potenciál odrážať jedinečné vlastnosti EÚ.
Jedinečné prednosti
V roku 2022 sa do EdTech v Európe investovalo 1,64-miliardy EUR. Táto značná suma bledne vedľa aplikácie na výučbu jazykov vyvinutej spoločnosťou Duolingo, americkou spoločnosťou s hodnotou 8,88-miliardy USD v roku 2023.
Ale hoci Európa ešte nemusí zodpovedať rozsahu spoločností EdTech so sídlom v USA, jedinečné silné stránky kontinentu ju predurčujú k výraznému rastu. Podľa Brighteye’s Edtech Funding Report v roku 2022 bolo Spojené kráľovstvo na prvom mieste a zabezpečilo najviac financií v Európe na rozvoj a pokrok EdTech. Po ňom nasledovalo Nemecko, Rakúsko, Francúzsko, Španielsko, Poľsko, Taliansko a Dánsko, ktoré všetky pracujú na zvýšení financovania na svojich príslušných trhoch.
Niekoľko európskych spoločností EdTech sa stáva známymi: Coding Giants v Poľsku, Sharpist v Nemecku, Kahoot! v Nórsku a Future so sídlom v Taliansku.
Európska EdTech scéna má silnú skupinu začínajúcich nových spoločností. Ďalším krokom pri vytváraní konkurencieschopnejšieho a európskeho ekosystému EdTech je podpora prepojenejšieho prístupu, ktorý presahuje národné hranice a stavia tento sektor ako strategický sektor pre európske hospodárstvo. Nadnárodný prístup by sa nezaoberal len vzdelávacími, ale aj ekonomickými požiadavkami a požiadavkami na bezpečnosť údajov, ktorým tento sektor čelí. Takáto spolupráca by zároveň zachovala a posilnila ducha EÚ a vytvorila by sektor EdTech verný našim spoločným hodnotám.
Vyhliadky EdTech v Európe zaujali naše predstavy, teraz to urobme realitou.
Martin Vendel je riaditeľom akadémie v EIT Urban Mobility.
Zdroj: https://sciencebusiness.net, zverejnené: 6. 2. 2024, autor: rup