Vitajte na informačnom portáli
o Európskom výskumnom priestore (ERA)

EÚ chce urobiť veľký skok v investíciách do vesmíru

Thierry Breton

EÚ sa zaväzuje k veľkým investíciám do novej éry komercializácie vesmíru a pridáva sa do radu spoločností a vlád zameraných na poskytovanie internetových služieb z vesmíru.

Cieľom je vyslať na obežnú dráhu sústavu stoviek satelitov prenášajúcich internet. Eurokomisár pre vnútorný trh Thierry Breton tento týždeň uviedol, že chce ísť do práce čo najskôr.

Ako uviedol 12. januára 2021 Eurokomisár pre vnútorný trh Thierry Breton na 13. Európskej vesmírnej konferencii: „Mojím cieľom je ísť rýchlo. A preto by bolo vhodné, aby Komisia tento rok predložila návrh Európskemu parlamentu a Rade EÚ, aby sme mohli postupovať konkrétne.”

Breton ďalej uviedol, že si nechal vypracovať štúdiu zameranú na určenie rozsahu systému, spätná väzba by mala byť predložená do apríla 2021.

Iniciatíva EÚ sa zhoduje s prudkým tlakom súkromného sektoru na investície do vesmíru, ktorý podporujú mimoriadne bohatí podporovatelia ako Elon Musk, Jeff Bezos a Richard Branson.

Ako uviedol na konferencii Hugo André Costa, člen predstavenstva Portugalskej vesmírnej agentúry: „SpaceX zmenil trh a musíme ich dobehnúť.

Navrhovaný internetový systém EÚ je podobný systému Starlink, mega konštelácií desiatok tisíc vysielačov na obežnej dráhe vysielaných na obežnú dráhu spoločnosťou Musk’s SpaceX.

Podobná konštelácia prebieha u internetového predajcu Amazon, zatiaľ čo britská vláda zaplatila 500-miliónov GBP za získanie 45 % satelitného operátora OneWeb s cieľom poskytnúť všeobecné pokrytie internetom.

Ako uviedol Hervé Derrey, generálny riaditeľ spoločnosti Thales Alenia Space, francúzsko-talianskeho výrobcu kozmického priemyslu: „Osvojenie digitálneho toku je kľúčové pre budúcnosť.“

Derrey, ktorého spoločnosť má dodávať hardvér pre Lunar Gateway, misiu pod vedením USA zameranú na stavbu vesmírnej stanice okolo Mesiaca, uviedol, že Európa sleduje snahy spoločností ako Microsoft o rozšírenie cloud computingu do vesmíru. Poskytovatelia cloudových služieb zaznamenali od vypuknutia epidémie COVID-19 prudký nárast dopytu, pretože viac firiem využíva svoje služby na podporu práce z domu.

Ako uviedol Derrey: „Musíme to urobiť lepšie. Nemôžeme nechať GAFA [Google-Apple-Facebook-Amazon] v týchto pretekoch samy.“

„Agresívne presadzovanie“

Pri tejto príležitosti sa výdavky EÚ na vesmír zvyšujú, pričom Breton sľubuje „najväčší rozpočet EÚ na vesmír“, ktorý v najbližších siedmich rokoch dosiahne 13,2-miliárd EUR, na pokrytie celého radu štartov satelitov.

V uplynulých desaťročiach Brusel podporoval veľké vesmírne snahy, ako je satelitná navigácia Galileo konkurujúca GPS a mapovanie klímy v programe Copernicus, úradníci však teraz uznávajú, že majú čo doháňať v iných oblastiach.

Zvyšuje sa povedomie o potrebe vytvoriť viac domácej vesmírnej infraštruktúry a vyhnúť sa spoliehaniu sa na súperov. Je viditeľná nová naliehavosť, pretože EÚ sa snaží dohnať obrovský tlak súkromného vesmírneho sektoru v USA a držať krok s rýchlymi pokrokmi Číny, medzi ktoré patrí vôbec prvé pristátie na odvrátenej strane Mesiaca v roku 2019.

Breton, ktorý je bývalým šéfom IT spoločnosti Atos, vyzval na „ofenzívnejšiu a agresívnejšiu stratégiu“ s cieľom zabezpečiť, aby Európa zostala v hre o nosnú raketu a aby si zachovala nezávislý prístup do vesmíru.

Ako uviedol Breton: „Normy pre nosné rakety sa v súčasnosti predefinujú mimo Európy. Musíme si položiť otázku: dostane nás náš súčasný prístup úspešne do roku 2050, ak vezmeme do úvahy narušenia v sektore, ktoré všetci pozorujeme? Silne o tom pochybujem.”

Vyzval na vytvorenie „Európskej aliancie raketometov“, ktorá by nasmerovala smerovanie novej generácie technológií k „zabezpečeniu autonómneho prístupu do vesmíru“.

Ignorovanie príležitostí a hrozieb, ktoré predstavuje vesmírna technológia budúceho stupňa, jednoducho nie je možné, uviedli úradníci a riaditelia spoločností.

Ako uviedol Derrey: „Existuje niečo, čo môžeme robiť s optickými vláknami [na zemi] – toto obmedzenie vo voľnom vesmíre nemáme, čo je dôvod, prečo tam [tak dobre] funguje kvantum. Zlou správou je, že kvantové technológie zvýšia úroveň bezpečnostného rizika. Z tohto dôvodu musíme zvýšiť latku.“

Obrovský skok pre EÚ

V tieni gigantických leteckých spoločností na kontinente existuje v Európe malý, ale rastúci vesmírny priemysel, ktorý súťaží o vysielanie satelitov a iného hardvéru na obežnú dráhu rýchlejšie a lacnejšie ako kedykoľvek predtým.

Na scénu prelomí množstvo mladých spoločností, napríklad Pangea, ktorej cieľom je výroba opakovane použiteľných rakiet; Exotrail, ktorý vyrába pohonné systémy pre malé satelity; Anywaves, ktorá stavia satelitné antény; a AerospaceLab, ktorá buduje satelitné platformy.

Pokrok v oblasti technológií a počítačových čipov umožnil menším satelitom vykonávať rovnaké úlohy ako ich predchodcovia, čo spoločnosti prinieslo širší dosah.

Na podporu startupov v oblasti kozmického priestoru sa EÚ zaväzuje poskytnúť 300-miliónov EUR prostredníctvom svojho vôbec prvého investičného fondu pre tento sektor, pilotného projektu vesmírneho kapitálu InnovFin. Podľa Bretona sa fond, ktorý bol spustený v roku 2020, nakoniec zvýši na 1-miliardu EUR.

Peniaze budú zamerané na činnosť v takzvanom „novom priestore“, čo je komerčnejší tlak v priemysle, v ktorom historicky dominujú vlády a armáda.

Aj keď sa tento sektor v Európe rozbieha, „veľké ocenenia sú stále americké,“ uviedol Bogdan Gogulan, generálny riaditeľ private equity spoločnosti Newspace Capital v Luxemburgu. Fínsky vesmírny start-up ICEYE je výnimkou, pričom spoločnosť do dnešného dňa získala viac ako 100-miliónov EUR, uviedol Gogulan.

Viac ako dve tretiny všetkých investícií do kozmického priestoru za posledných 15 rokov sa uskutočnili v USA, aj keď tvoria iba 40 % globálneho trhu. Ako uviedol Gogulan: „Európa je vo vesmíre výrazne podinvestovaná.“ ​ Nestačí, že vesmírne spoločnosti preukážu rekordné víťazstvo vo výskumných grantoch, potrebujú „lepivé“ financovanie, čo podľa neho znamená spoľahlivý tok peňazí.

Obavy z vesmírnych kolízií

Zrýchľujúce sa vesmírne preteky priťahujú zvýšenú pozornosť voči veľkým neznámym a rizikám, tvrdia úradníci.

Ako uviedla Ekaterini Kavvada, riaditeľka pre vývoj a inovácie na riaditeľstve Komisie pre obranný priemysel a vesmír: „Čaká sa na katastrofu. Obávam sa, že ide o realitu, ktorá predstavuje hrozbu pre bezpečnosť obežnej dráhy.“ Varovala pred „unášaným ostrovom trosiek“, ktorý je pripravený spôsobiť skazu európskym vesmírnym prostriedkom.

Odhaduje sa, že vo vesmíre je 5 000 satelitov, z toho je iba 2 000 funkčných. Kavvada v posledných rokoch počíta s viac ako 500 zrážkami a výbuchmi.

Akákoľvek kolízia by mohla nechať satelity EÚ Galileo alebo Copernicus „vážne ohrozené“, uviedla Kavvada. „Zamyslite sa nad dopadom na našu bezpečnosť, bezpečnosť a hospodárnosť.“ Rastúci vesmírny neporiadok by tiež mohol zničiť vedecký výskum blokovaním nášho pohľadu na hviezdy, varujú vedci.

Európska vesmírna agentúra (ESA) plánuje čistiacu operáciu, pripravuje malú kozmickú loď s robotickými ramenami na začatie odstraňovania trosiek do roku 2025, uviedol riaditeľ prevádzky agentúry Rolf Densing. Vyzýva priemysel, aby prišiel s nápadmi, ako to uskutočniť.

Ako uviedol Densing: „Toto je spôsob, ako na to ísť: dať viac zodpovednosti súkromnému sektoru.“

Keď bude vesmír pre spoločnosti prístupnejší, odhaduje Densing na konci tohto desaťročia na obežnej dráhe 10 000 satelitov.

Ako ďalej uviedol Densing: „Dostávame [už] stovky varovaní pred kolíziou denne. Musíme manéver na predchádzanie kolíziám [na majetku agentúry] absolvovať každé dva týždne.“

Hovoril o satelite Sentinel-1, ktorý bol zasiahnutý pred dvoma rokmi, výsledkom čoho bolo prepichnuté slnečné pole. Ako dodal Densing: „Je to jeden z mála satelitov, ktorý má selfie kameru, takže sa nám ju podarilo veľmi pekne odfotiť.“

Densing dúfa v pokročilé strojové učenie a nástroje umelej inteligencie, ktoré pomôžu riadiť všetku vesmírnu dopravu, ale nakoniec s tým budú musieť politici niečo urobiť. “Musíme konať.” Vyzýva na väčšiu reguláciu. Pripomína mi to premávku na nemeckej diaľnici. Existuje rýchlostný limit, ale takmer každý jazdí o niečo rýchlejšie, ako je povolené.“

Iba polovica všetkých satelitov je vyradená z prevádzky, uviedol Densing.

Ako uviedol Jorge Potti, generálny riaditeľ španielskej spoločnosti GMV Aerospace, ktorá zabezpečuje 24-hodinové vyhýbanie sa kolíziám pre 10 satelitných operátorov: „Toto sa stáva väčším problémom.“

Ako dodal Luca Rossettini, generálny riaditeľ talianskej vesmírnej spoločnosti D-Orbit: „Nemôžeme zastaviť rast satelitov.“

Zdroj: https://sciencebusiness.net, zverejnené: 15.1.2021, autor: rpa