Vitajte na informačnom portáli
o Európskom výskumnom priestore (ERA)

Partnerstvá v oblasti výskumu a inovácií budú mať v 10. RP „dôležitú úlohu“

Rosalinde van der Vlies, riaditeľka direktoriátu Komisie pre čistú planétu na DG pre výskum a inovácie, na Európskom samite civilného letectva 2024 v Bruseli. Zdroj: https://sciencebusiness.net

 

V nasledujúcom rozpočtovom cykle v rokoch 2028 – 2034 to bude pravdepodobne evolúcia, nie revolúcia pre programy spolupráce v oblasti výskumu a inovácií, ako sa v 21. novembra 2024 vyjadril na Európskom samite civilného letectva.

Rosalinde van der Vlies, riaditeľka direktoriátu Komisie pre čistú planétu na DG pre výskum a inovácie, navrhla, že menší počet partnerstiev bude pokračovať v zjednodušenom rámci, pričom poznamenala, že Ekaterina Zaharieva, budúca komisárka pre start-upy, výskum a inovácie, sľúbila aby sa zjednodušenie stalo prioritou. „Nie je to nič nové, ale naozaj verím, že táto dáma to myslí vážne,“ uviedla van der Vlies.

Otázniky visia nad miestom pre kolaboratívny výskum v nasledujúcom 10. rámcovom programe Horizont Európe, ktorý sa má tiež začať v roku 2028.

„Myslím si, že partnerstvá budú naďalej zohrávať veľmi dôležitú úlohu aj v budúcom viacročnom finančnom rámci, ale budeme musieť zjednodušiť štruktúru riadenia, ako robíme partnerstvá,“ uviedla van der Vlies.

V programe Horizont Európa existuje približne 50 výskumných a inovačných partnerstiev, pričom na ďalších deviatich sa pracuje. Tieto spadajú do troch kategórií v závislosti od ich právneho postavenia a od toho, či zahŕňajú verejných alebo súkromných partnerov.

“Všetko to vyzerá veľmi komplexne,” uviedla van der Vlies. „Určite existuje určitý priestor na zjednodušenie spôsobu, akým sa ako Európska komisia spájame s priemyslom,“ uviedla na konferencii organizovanej Asociáciou leteckého, bezpečnostného a obranného priemyslu Európy (ASD).

Pripomienky sú zatiaľ najsilnejším náznakom toho, že spoločný výskum nebude odsunutý na vedľajšiu koľaj, keďže EÚ sa snaží zvýšiť podporu základného výskumu a start-upov v oblasti hlbokých technológií (deep-tech).

Predsedníčka Komisie Ursula von der Leyen aj Mario Draghi vo svojej správe o konkurencieschopnosti EÚ vyzvali na rozšírenie Európskej rady pre výskum (ERC), ktorá financuje základnú vedu, a Európskej rady pre inovácie (EIC), ktorá podporuje inovácie. Ale ani jeden nemal veľa čo povedať o kolaboratívnom výskume.

Expertná skupina vytvorená s cieľom poskytovať Komisii poradenstvo v súvislosti s jej budúcimi programami v oblasti výskumu a inovácií odporučila vytvoriť Európsku radu pre technologickú a priemyselnú konkurencieschopnosť s cieľom poskytnúť priemyslu väčšiu úlohu pri riadení partnerstiev vrátane postupného zrušenia „neefektívnych“ partnerstiev.

Okrem zjednodušenia van der Vlies uviedla, že nástroje spolupráce by mali prejsť na „ekosystémový prístup“, ktorý spája demonštráciu s industrializáciou a zohľadňuje regulačné prostredie a investičné potreby.

Keďže len jedna desatina verejných výdavkov na výskum v Európe prebieha na úrovni EÚ, bude tiež dôležité pracovať na lepšom zosúladení, dodala.

„Myslím si, že musíme vypracovať spoločnú strategickú agendu výskumu a inovácií nielen medzi Európskou komisiou a priemyslom, ale aj spoločne s členskými štátmi.

 

Čisté letectvo

Spoločný podnik Clean Aviation, jedno z najväčších partnerstiev v programe Horizont Európa, patrí medzi tie, ktoré uvažujú o svojej budúcnosti v 10. rámcovom programe.

Cieľom partnerstva je do roku 2035 nasadiť efektívnejšie lietadlá s technológiami, ktoré vyvíja, ale je dôležité pozerať sa aj po tomto dátume, uviedla van der Vlies.

„Niektorí ľudia by povedali, že musíme zrýchliť, musíme nasadiť, nasadiť, nasadiť, a to je samozrejme pravda. Zároveň však musíme pokračovať v investíciách do výskumu a inovácií aj pre našu dlhodobejšiu budúcnosť, čo je naša perspektíva do roku 2050,“ dodala.

Partnerstvo bolo založené s cieľom zamerať sa na prevratné inovácie a malý počet priorít. V budúcnosti bude potrebné prehodnotiť jeho rozsah, uviedol Axel Krein, výkonný riaditeľ spoločnosti Clean Aviation.

Projekty sa v súčasnosti zameriavajú na technológie pre nové regionálne lietadlá a lietadlá krátkeho a stredného doletu, ktoré predstavujú približne 55 % emisií CO2, uviedol. “Na zvyšných 45 % vôbec nepracujeme: na nových technológiách lietadiel s dlhým doletom.”

Tri štvrtiny práce partnerstva sa zameriavajú na technológie pohonu a je ponechané na iné iniciatívy, aby pokryli vylepšenia v oblastiach, ako je aerodynamika. “V tejto chvíli robíme informovaný odhad, že to robia iní,” uviedol Kerin. „Myslím, že musíme dospieť k určitému druhu zdieľania práce […] Čo budem robiť, čo budete robiť vy, ako sa spojíme, v akom čase? To sa musí stať na európskej úrovni a myslím si, že sa to momentálne nedeje.

Kerin tiež chce, aby sa partnerstvo viac zameralo na industrializáciu a čo najrýchlejšie uvedenie nových technológií na trh. Ako pozitívny príklad poukázal na spustenie dvoch demonštračných lietadiel v USA.

“Toto je nástroj, ktorý v Európe nemáme, a myslím si, že to je určite niečo, čo by sme mali zvážiť a zistiť, ako môžeme pracovať nielen pri demonštrácii komponentov, ale že postúpime o ďalší krok v tejto demonštrácii na úrovni lietadiel,” dodal.

Veľkí priemyselní hráči vidia jasnú hodnotu v spolupráci cez Horizont Európa. „Pre mňa je na tom krása pákový efekt a inkluzívnosť týchto partnerstiev,“ uviedol Eric Dalbiès, technologický riaditeľ francúzskej nadnárodnej spoločnosti Safran.

„Podmienkou získania týchto verejných peňazí z ktorejkoľvek strany je budovanie konzorcií, priemyselných partnerstiev, ktoré zahŕňajú dodávateľský reťazec,“ uviedol. “Toto je spôsob, ako nielen pripraviť relevantnú technológiu pre budúcnosť, ale aj pripraviť náš dodávateľský reťazec.”

Clean Aviation je jedným z dvoch spoločných podnikov v tomto sektore, popri SESAR 3, ktorý vyvíja a zavádza technológie na podporu digitalizácie riadenia letovej prevádzky v Európe.

Vo svojom stanovisku k 10. RP ASD vyzval EÚ, aby zachovala tieto špecializované iniciatívy a nenahradila existujúce partnerstvá spoločným podnikom pre konkurencieschopnosť, čo je jedno z odporúčaní v správe Draghiho.

 

Zdroj: https://sciencebusiness.net, zverejnené: 26.11.2024, autor: rup