Odkedy komisárka Ursula von der Leyen začala svoj druhý mandát na čele Európskej komisie, jedna vec sa vyjasnila: EÚ musí zamerať svoje úsilie na obranu a konkurencieschopnosť, aby sa mohla chrániť pred ruskou agresiou a zároveň chrliť špičkové technológie a inovatívne produkty a služby, ktoré môžu konkurovať USA a Číne.
Pre výskumnú a inovačnú bublinu EÚ sa toto zameranie nevyhnutne premietne do väčších investícií do výskumu a vývoja s dvojakým použitím a do rámcového programu, ktorý kladie väčší dôraz na priemyselnú spoluprácu a inovácie blízke trhu. Koniec vojny na Ukrajine je v nedohľadne, zatiaľ čo USA jednostranne ničia globálny obchodný systém. Preto je potreba konať na všetkých frontoch – vrátane vedy a techniky – úplne opodstatnená.
Čo však nie je rozumné, sú tajnosti Komisie o tom, ako nová geopolitická realita formuje štruktúru a rozsah jej financovania výskumu a inovácií. Namiesto toho sú zainteresované strany udržiavané v nevedomosti a šíria sa fámy o rozdelení 10. rámcového programu a jeho zložení do nového Európskeho fondu pre konkurencieschopnosť, čím sa obmedzí nezávislosť Európskej rady pre výskum (ERC).
Existuje tiež veľa nejasností o tom, ako vrcholní predstavitelia Komisie plánujú povoliť projekty s dvojakým použitím v rámcovom programe, ktorý je zo zákona civilný.
Klebety sa začali, keď sa medzi lobistov a novinárov v Bruseli dostalo interné oznámenie Komisie zo septembra 2024. Dokument odhalil scenár, v ktorom by sa 10. RP rozdelil a jeho výskumné a inovačné schémy sa zlúčili do Európskeho fondu pre konkurencieschopnosť. Cieľom bolo sústrediť a zefektívniť úsilie EÚ o oživenie inovácií, produktivity a hospodárskeho rastu.
Hlavnou výhradou tohto návrhu bolo, že programom Komisie chýba „strategické riadenie“ a sú príliš zložité, čo sťažuje priemyslu využívať financovanie EÚ. Dokument sa tiež sťažoval na obmedzenú flexibilitu pri prerozdeľovaní finančných prostriedkov, príliš veľa pravidiel, medzier a prekrývania, oneskorenie v prístupe k financovaniu a nedostatok spoločného riadenia.
Smrteľný problém: riadenie všetkých týchto programov sa pre Komisiu stalo príliš ťažkopádnym. Takže aspoň teoreticky by bolo cieľom, aby Komisia realizovala svoje programy efektívnejšie s menšími zdrojmi.
Komisia nikdy nepotvrdila ani nevyvrátila existenciu takýchto plánov. Jej oficiálnou politikou je napokon nekomentovať „úniky a fámy“, aj keď niektorí z jej zamestnancov sa nehanbia, pokiaľ ide o ich šírenie.
Po mesiacoch zmätku a špekulácií Ekaterina Zaharieva, komisárka EÚ pre start-upy, výskum a inovácie, pridala do ohňa slovami, že „môžeme mať oboje“ Fond pre konkurencieschopnosť aj samostatný 10. RP. Hoci chcela uistiť výskumnú komunitu, že 10. RP bude pokračovať ako samostatný program, Zaharieva tiež uviedla, že v rámci Komisie stále prebieha diskusia o štruktúre Fondu pre konkurencieschopnosť.
Takže, čo sa presne deje? Ktorí ľudia a ktoré oddelenia v rámci Komisie sú zástancami Fondu pre konkurencieschopnosť a ktoré obhajujú samostatný 10. RP? Aké sú hlavné argumenty týchto dvoch táborov? A ako vidia tieto rozdielne návrhy pri rokovaniach s členskými štátmi a Európskym parlamentom?
Najdôležitejšou otázkou však je, ako dlho bude trvať, kým dostanete nejaké odpovede? Vzhľadom na množstvo zmätku a špekulácií okolo tejto témy by Komisia mala čo najskôr vyčistiť vzduch.
Čakanie do leta, kedy budú zverejnené návrhy budúceho viacročného rozpočtu EÚ a 10. RP, by zbytočne predĺžilo limbus a priživilo bruselské fámy zbytočnými špekuláciami.
Vnútorný konflikt vo vnútri Komisie však poškodzuje nielen výskumnú a inovačnú komunitu EÚ, ale aj všetky ostatné krajiny, ktoré majú záujem o spoluprácu s EÚ. Neistota znemožňuje Spojenému kráľovstvu, Švajčiarsku, Izraelu, Kanade, Kórei a ďalším pridruženým krajinám plánovať dopredu 10. RP alebo dokonca míňať peniaze na podporu účasti svojich výskumníkov už dnes.
Komisia by mala prostredníctvom svojho komisára pre výskum vystúpiť a urovnať rastúce fámy o budúcnosti politiky EÚ v oblasti výskumu a inovácií.
Nezabúdajme, že za Atlantikom Trumpova administratíva jednostranne stláča desaťročia zaužívaných noriem a pravidiel v politike a financovaní výskumu a vývoja bez toho, aby o svojich plánoch povedala komukoľvek mimo bubliny MAGA.
Nie je dôvod domnievať sa, že Komisia Von der Leyen sa snaží urobiť to isté. Komisia však musí teraz vystúpiť a vysvetliť svoje plány pre 10. RP. Výskumné a inovačné spoločenstvo EÚ potrebuje a zaslúži si viac jasnosti.
Zdroj: https://sciencebusiness.net, 2.5.2025, rup