Vitajte na informačnom portáli
o Európskom výskumnom priestore (ERA)

Národné rozdiely bránia rozvoju európskych titulov

Zavádzanie spoločných európskych diplomov. Zdroj: https://sciencebusiness.net

 

Podľa prieskumu Európskej komisie o desiatich pilotných projektoch Erasmus+ pretrvávajú značné prekážky pri zavádzaní spoločných európskych diplomov. K prekážkam patria nezlučiteľné vnútroštátne pravidlá o štruktúre učebných osnov, dĺžke trvania, výučbe jazykov a uznávaní zmiešaného a online vzdelávania.

Dokonca aj pravidlá upravujúce hrúbku diplomového papiera môžu stáť v ceste.

Jadrom problému je, že vzdelávanie je vo veľkej miere v kompetencii jednotlivých štátov. Rôzne pravidlá bránia úsiliu o spoluprácu. „Čím viac partnerských univerzít sa chce zapojiť, tým je to zložitejšie,“ uvádza sa v správe.

Napriek tomu Komisia trvá na tom, že to stojí za námahu. Systém EÚ na udeľovanie spoločných diplomov by vytvoril bezprecedentné príležitosti na zvýšenie excelentnosti a zlepšenie konkurencieschopnosti vysokoškolského vzdelávania v Európe.

Existujú dve hlavné formy európskeho diplomu. Mohol by byť udelený študentom spoločných kurzov, ktoré spĺňajú určité kritériá, čo znamená, že študenti získajú spolu s diplomom aj certifikát európskeho titulu.

Alternatívne by mohla byť nová kvalifikácia európskeho titulu zakotvená vo vnútroštátnych právnych predpisoch a udeľovaná spoločne univerzitami v rôznych krajinách.

Označenie by bolo jednoduchšie zaviesť, ale nevyriešilo by to problém nekompatibilných vnútroštátnych pravidiel, čo znamená, že je pravdepodobnejšie, že sa bude považovať za prechodný krok.

„Zmysluplná fáza označenia, t. j. označenie zakotvené v zákone na uľahčenie právneho rámca pre spoločné programy, by mohla pripraviť pôdu pre budúci európsky titul,“ uviedol Kurt Willems, profesor vzdelávacieho práva na KU Leuven a koordinátor ED-AFFICHE, jedného z pilotných projektov zahrnutých v správe.

Odmietol však návrh správy o duálnom prístupe, pričom členské štáty EÚ, ktoré sú rýchlejšie pri zavádzaní reforiem, môžu postupovať rýchlejšie. To riskuje nesúlad a dokonca protichodné prístupy, ktoré by viedli k ďalším komplikáciám, uviedol.

Pilotné projekty tiež zdôrazňujú potrebu vyčleneného financovania EÚ a vnútroštátneho financovania na rozvoj spoločných diplomov. „V ideálnom prípade by každá nová iniciatíva priniesla dodatočný rozpočet pre program Erasmus+,“ uviedla Ivana Didak, vedúca politiky vyššieho vzdelávania v Cechu európskych univerzít s intenzívnym výskumom.

 

Plány Komisie

V marci 2024 Komisia predložila návrh na vytvorenie európskeho titulu, ktorý vychádzal z prvých výsledkov pilotných projektov, a predložila kritériá, ktoré viaceré z nich spoločne vypracovali.

Návrhy zahŕňajú politické laboratórium na vypracovanie usmernení pre európsky diplom; každoročné fórum európskych diplomov na vyhodnotenie pokroku; a podpora Erasmus+ pre projekty ciest na navrhovanie spoločných diplomov, ktoré spĺňajú kritériá, ktorá sa má spustiť v roku 2025.

Willems privítal plán, ale povedal, že je potrebné urobiť ešte veľa práce. „Chceme, aby bol európsky titul zmysluplný a ambiciózny, aby sa uľahčila hladká nadnárodná spolupráca medzi inštitúciami vysokoškolského vzdelávania. To znamená, že je potrebná silná koordinácia zo strany Európskej komisie.“

Zatiaľ čo plán bude prínosom pre univerzity, legislatívne prekážky pre spoločné programy sa odstránia len vtedy, ak dôjde k „rozhodnejším krokom smerom k zdieľanej kompetencii Európskej komisie a členských štátov vo vysokoškolskom vzdelávaní,“ uviedol Peter Lievens, prorektor pre medzinárodnú politiku KU Leuven. Lievens bol hlavným autorom nedávneho článku Ligy európskych výskumných univerzít o alianciách európskych univerzít.

Medzitým je potrebné jasné rozlíšenie medzi európskym titulom a potenciálnym právnym štatútom týchto aliancií, dodal Lievens.

Obe iniciatívy sú na programe eurokomisárky Roxany Mînzatuovej, ktorá poslancom Európskeho parlamentu počas svojho potvrdzovacieho vypočutia povedala, že chce preskúmať všetky potenciálne možnosti európskeho titulu vrátane štítku a plnohodnotného titulu.

 

Zdroj: https://sciencebusiness.net, zverejnené: 13.1.2025; autor: rup