
Úsilie o udržanie implementácie Európskeho výskumného priestoru (ERA) pokračovalo tento týždeň zverejnením druhej politickej agendy ERA, ktorá sa vzťahuje na roky 2025 až 2027. Agenda je predohrou zákona o ERA, ktorý má Európska komisia zaviesť v roku 2026 a ktorý navrhne právne posilnenie pre politiku, ktorá bola predtým riadená výlučne dobrovoľnými opatreniami.
Výskumná komunita vo všeobecnosti uvítala aktualizovaný politický program, ale väčšina z nich vkladá nádeje na pokrok v oblasti právnej sily zákona o ERA. Toto bude „kľúčový moment, keď sa rozhodne o budúcnosti ERA,“ uviedol Vincent Klein Ikkink, poradca pre výskum univerzitného združenia CESAER.
ERA sa datuje do roku 2000, keď Komisia oznámila svoju ambíciu vytvoriť jednotný európsky trh pre výskum, technológie a inovácie. Tento cieľ bol zapísaný do Zmluvy o fungovaní Európskej únie v roku 2009, no implementácia bola pomalá a v nasledujúcich rokoch sa zdalo, že tvorcovia politík EÚ stratili záujem.
Komisia oživila túto myšlienku v roku 2021 zverejnením prvej politickej agendy ERA na roky 2022 – 2024, ktorá navrhla 20 konkrétnych, no stále dobrovoľných vykonávacích opatrení. Prvé diskusie naznačovali, že v rámci druhej politickej agendy ERA by sa mohlo predložiť 40 ďalších opatrení, ale návrh zverejnený tento týždeň je zdržanlivejší.
Obsahuje 11 dlhodobých štrukturálnych politík ERA, ako je otvorená veda a zlepšená výskumná kariéra, a osem cieľovo orientovaných akcií ERA vrátane zvyšovania bezpečnosti výskumu a urýchlenia využívania umelej inteligencie vo vede. Každá z nich sa zaoberá jednou zo štyroch priorít Paktu pre výskum a inovácie, na ktorom sa dohodli ministri výskumu EÚ v roku 2021.
Klein Ikkink uvítal „jasnejšie zameranie politickej agendy na kľúčové oblasti v ERA“ a ocenil zavedenie štrukturálnych politík. Poskytujú kontinuitu s predchádzajúcou agendou a umožnia, aby sa tieto priority „hlbšie začlenili do národnej aj európskej politiky,“ dodal.
Pozitívne sa vyjadrila aj Lidia Borrell-Damián, generálna tajomníčka Science Europe, ktorá poznamenala, že návrh je výsledkom inkluzívneho procesu a „väčšinou pokrýva hlavné potreby výskumnej komunity“.
Existujú však aj odporcovia. „Snažím sa pochopiť, ako sa [politická agenda] spája so širokými výzvami výskumu a vývoja, ktorým Európa čelí,“ uviedol Fredrik Erixon, zakladajúci riaditeľ think-tanku Európske centrum pre medzinárodnú politickú ekonómiu. Ekonóm opísal iniciatívu ako „politiku, ktorá hľadá svoj účel“ a „kompromisný dokument“, ktorému chýba koherentná stratégia.
Konkrétne uviedol, že ERA nie je vybavená na to, aby riešila najväčší problém, ktorým je otázka zdrojov a dosiahnutie cieľa 3 % HDP pre európske výdavky na výskum a vývoj. “Toto je jediný problém, ktorý nám hľadí do tváre a ktorý musíme zvládnuť,” uviedol pre Science|Business.
Obrana, ďalšia naliehavá priorita EÚ, chýba v politickej agende, hoci by mohla byť začlenená do opatrení v oblasti bezpečnosti výskumu a výskumných infraštruktúr. Pre Erixon by mal mať výskum a vývoj v oblasti obrany ústrednú úlohu v úsilí o realizáciu ERA, keďže ide o oblasť, v ktorej Európa „v porovnaní s inými časťami sveta radikálne nedosahuje výsledky“.
Právna páka
Komisia obhajuje dobrovoľný prístup k politickým programom ERA a tvrdí, že prvý program „priniesol významný pokrok“. Zároveň však pripúšťa, že sú „nedostatočné“ na riešenie štrukturálnych prekážok, akými sú nízke investície, roztrieštené regulačné rámce a výskumné infraštruktúry a rozdiely vo výkonnosti výskumu a inovácií medzi členskými štátmi.
Z toho vyplýva potreba zákona o ERA, ktorý sľubuje právnu podporu v „oblastiach, ktoré si vyžadujú záväzné pravidlá alebo štruktúry, aby sa dosiahli ciele ERA nad rámec dobrovoľných opatrení koordinácie a spolupráce,“ uvádza sa v najnovšom programe politiky.
„Je to prvýkrát, čo sa Komisia takto explicitne vyjadruje k právnym krokom na riešenie ERA,“ uviedol Kurt Deketelaere, generálny tajomník Ligy európskych výskumných univerzít. Hoci politická agenda pravdepodobne neodstráni prekážky voľného obehu vedomostí v Európe, legislatívne opatrenia zhora nadol by mohli, navrhuje.
Pre Deketelaere musí zákon o ERA poskytnúť „právny základ pre jednotlivcov a inštitúcie, aby mohli na vnútroštátnej úrovni napadnúť existujúce legislatívne prekážky, ktoré vnútroštátne orgány odmietajú alebo zanedbávajú odstrániť“.
Klein Ikkink na CESAER súhlasil a vyzval Komisiu, aby bola „odvážna a ambiciózna“ pri prijímaní povinného prístupu, ktorý zaručí, že výskum a inovácie sa stanú „piatou slobodou“ jednotného trhu, ako to odporúčal v minuloročnej správe na vysokej úrovni bývalý taliansky premiér Enrico Letta.
Pozitívnym signálom pre Borrell-Damián v Science Europe je aj odkaz na budúce legislatívne opatrenia. „Legislatíva na ochranu akademickej slobody je určite potrebná, pričom nevyhnutná je aj legislatíva na vytvorenie legislatívneho rámca priaznivého pre výskum pre sekundárnu publikáciu a práva súvisiace s autorským právom, najmä na podporu otvorenej vedy,“ uviedla pre Science|Business.
Ako ďaleko sú ministri pre výskum EÚ ochotní zájsť so zákonom, je však iná vec. V novembri 2024 prijali závery Rady o posilnení ERA, ale nespomenuli zákon o ERA. V budúcnosti sa môžu brániť povinným opatreniam v oblastiach, ako sú platy výskumníkov a daňové pravidlá, ktoré nie sú zahrnuté v Pakte pre výskum a inovácie.
„Využitie legislatívnych opatrení na napredovanie ERA nie je bezprecedentné,“ uviedol Sergej Možina, spolupredseda Fóra ERA, kde zastupuje členské štáty. Poukázal na nariadenie Európskeho konzorcia pre výskumnú infraštruktúru, ktoré zaviedlo novú právnu formu výskumných infraštruktúr. Ochota členských štátov prijať legislatívne opatrenia bude závisieť od konkrétneho návrhu, dodal.
Širšie fórum ERA
Fórum ERA bolo vytvorené v rámci prvej politickej agendy ERA s cieľom spojiť členské štáty EÚ a pridružené krajiny, Komisiu a zainteresované strany v oblasti výskumu a inovácií, aby diskutovali o implementácii ERA. Aktualizovaný politický program navrhuje zachovať tento rámec riadenia a zároveň podporovať „plné zapojenie“ pridružených krajín a organizácií zainteresovaných strán, ktoré sú v súčasnosti oprávnené len na štatút pozorovateľa.
Uvádza tiež, že kategórie zastúpené vo fóre ERA by sa mali prehodnotiť, „aby sa dosiahlo väčšie zastúpenie rôznych záujmov“. Vyplýva to z výzvy ministrov na väčšie zastúpenie priemyslu.
Zatiaľ čo organizácie zainteresovaných strán nemajú pri rokovaniach fóra hlasovať, ich príspevky boli „prezentované za rovnakých podmienok“ v návrhu politickej agendy, uviedla Silvia Gomez Recio, generálna tajomníčka siete mladých európskych výskumných univerzít, ktorá sa tiež zúčastňuje na stretnutiach fóra.
„Od roku 2022, keď sme začali, sme videli toľko pozitívnych zmien, že som si istá, že budeme pokračovať v tejto ceste spolutvorby a v spolupráci sa budeme len zlepšovať,“ dodala.
Očakáva sa, že ministri pre výskum EÚ prijmú politický program v máji 2025. Podľa Možina návrh Komisie do značnej miery odráža usmernenia poskytnuté Fórom ERA a bol by „veľmi prekvapený, keby [odporúčanie Rady] bolo radikálne odlišné“.
Úplný zoznam navrhovaných štrukturálnych politík a opatrení ERA je dostupný v prílohe k návrhu Komisie.
Zdroj: https://sciencebusiness.net, zverejnené: 7.3.2025; autor: rup