ERA fórum sa ponáhľa s vypracovaním a revíziou nespočetných technických dokumentov v rámci prípravy na cyklus 2025 – 2027. Hrozí, že strategický prístup k zaručeniu piatej slobody – voľného pohybu výskumníkov, vedeckých poznatkov a technológií – sa stratí v tejto lavíne detailov.
“Príliš veľa!” To bola reakcia mnohých na fóre Európskeho výskumného priestoru (ERA), keď bolo navrhnutých viac ako 40 nových opatrení pre politickú agendu na roky 2025 – 2027, ktoré sa pridali k 20 akciám, ktoré boli predtým dohodnuté pre agendu na roky 2022 – 2024.
Popri množstve akcií sú podskupiny, ktoré sa zaoberajú súčasnými akciami, nútené vypracovať, ako vidia svoju prácu v rokoch 2025 – 2027. V tejto lavíne technických detailov hrozí, že sa základná stratégia zasype. Je čas ustúpiť od technických drobností, zachytiť väčší obraz a reštartovať počítač.
Komisári EÚ od Spinelliho po Dahrendorfa, Rupertiho, Busquina, Potočnika a Geoghegana-Quinna, všetci prispeli k vytvoreniu silného, koherentného a konzistentného príbehu o ERA. Medzi míľniky na tejto ceste patrí vytvorenie Jednotného priestoru pre európsku vedu (1973), zahrnutie výskumu ako formálneho cieľa politiky Spoločenstva (1986) a posilnenie ERA v Zmluve o fungovaní EÚ (2007).
V dôsledku toho sa voľný pohyb výskumníkov, vedeckých poznatkov a technológií stal popri európskom jednotnom trhu piatou slobodou v EÚ – voľného pohybu tovaru, kapitálu, služieb a osôb. Týchto päť slobôd predstavuje právne záväzky, na ktorých sa dohodli všetky členské štáty, čo znamená, že sú povinné a že inštitúcie EÚ by mali zohrávať kľúčovú úlohu pri zabezpečovaní ich presadzovania. To zahŕňa právne predpisy EÚ presadzované súdmi EÚ.
Ale zatiaľ čo inštitúcie EÚ prevzali jasnú úlohu pri budovaní a ochrane štyroch slobôd, piata sloboda bola odsunutá do prevažne dobrovoľného prístupu, ak sa vám to páči. Toto sa musí zmeniť.
Udržateľné financovanie, priaznivý rámec
Aby sa vízia naplnila, ERA sa musí opierať o udržateľné financovanie a priaznivé rámcové podmienky. Na zabezpečenie podmienok, za ktorých môže ERA prosperovať, je potrebné identifikovať a odstrániť právne prekážky voľného pohybu výskumníkov, vedeckých poznatkov a technológií.
Koncepčne sa to môže zdať jednoduché, ale v skutočnosti môže byť implementácia náročná. Môže zahŕňať nové podporné právne predpisy na úrovni EÚ a nápravu (neúmyselných) právnych prekážok v rámci EÚ a na vnútroštátnej úrovni. ERA fórum by tu mohlo zohrávať jedinečnú úlohu spájať úroveň EÚ a vnútroštátnej úrovne s organizáciami kľúčových zainteresovaných strán, identifikovať a rozpracovať, kde a aké opatrenia sú potrebné, a prispieť k rozhodovaniu v Európskej komisii a Rade EÚ.
Pre mnohých z tých, ktorí si prečítali desiatky návrhov, o ktorých sa v súčasnosti diskutuje v kontexte politickej agendy na roky 2025 – 2027, je ťažké vidieť akýkoľvek koncepčný rozdiel od štandardných akcií v rámci programu Horizont Európa, ako sú akcie v oblasti výskumu a inovácií (RIA), alebo koordinačné a podporné akcie (CSA).
Hoci mnohé z návrhov sú nepochybne dôležité samy osebe, oveľa vhodnejšie by bolo realizovať ich ako výzvy RIA alebo CSA v rámci programu Horizont Európa, a nie ako akcie pre ERA fórum. Ak sa tieto návrhy ponechajú na ERA fóre, hrozí, že budú odvádzať pozornosť od naliehavých opatrení potrebných na realizáciu piatej slobody.
Je potrebné dvojaké prehodnotenie a reštart. Po prvé, aby sme sa dostali spod lavíny technických diskusií a dokumentácie, mali by sme reštartovať stratégiu. Východiskovým bodom by malo byť pochopenie, že ERA je zmluvnou povinnosťou. Uskutočnenie a ďalšie zabezpečenie štyroch slobôd neprišlo dobrovoľným prístupom a je chybou domnievať sa, že piata sloboda môže byť realizovaná týmto spôsobom.
Povinný prístup zakotvený v zmluvnej povinnosti je preto správnou cestou vpred.
Po druhé, namiesto toho, aby ERA fórum zaujalo prístup „trochu zo všetkého“, zamerajme sa na jeho jedinečnú pozíciu ako kanála spájajúceho EÚ a vnútroštátne úrovne s organizáciami kľúčových zainteresovaných strán s cieľom identifikovať najkritickejšie prekážky voľného pohybu výskumníkov, vedeckých poznatkov a technológií a navrhnúť spôsoby, ako ich legálne rozložiť.
Je potrebné veľa (legislatívnej) práce:
- na podporu otvorenej vedy by EÚ mala prostredníctvom právnych predpisov EÚ zakotviť sekundárne právo na publikovanie vedeckých poznatkov na úrovni EÚ;
- na prilákanie, odbornú prípravu, udržanie a cirkuláciu výskumných talentov by EÚ mala napraviť nezlučiteľné pracovné zákony, migračné pravidlá, systémy sociálneho zabezpečenia a dôchodkové systémy, ktoré bránia a obmedzujú pohyb výskumných pracovníkov v rámci EÚ;
- na zabezpečenie inštitucionálnej autonómie vo výskume a inováciách musí EÚ zabrániť tomu, aby vnútroštátne právne predpisy zavádzali „pasce autonómie“, napríklad v oblastiach bezpečnosti a ochrany znalostí;
- s cieľom zabrániť „efektom vodného lôžka“ pri nábore výskumných pracovníkov a študentov, najmä v kľúčových technologických oblastiach, musí EÚ zabrániť roztrieštenosti vnútroštátnych legislatívnych prístupov;
- na ochranu slobody vedeckého výskumu by EÚ mala zaviesť európske nariadenie presadzované súdmi EÚ.
Toto je len hŕstka príkladov, v ktorých sú naliehavo potrebné legislatívne opatrenia na podporu a ochranu piatej slobody.
Úprava kurzu smerom k piatej slobode
Vedenie ERA fóra vyvinulo hrdinské úsilie, aby sa pokúsilo obsiahnuť a riadiť neustále sa rozširujúci zoznam činností a priorít. Na prijatie strategického prístupu je potrebná aj podpora na politickej úrovni, pretože sa týka úrovne ambícií toho, čo je ERA, a mandátu pre to, čo môže ERA fórum urobiť.
Momentálne sa nachádzame na trajektórii, kde ERA a jej fórum smeruje k tomu, aby sa všetko robilo podľa prístupu ak sa vám to páči. Teraz je čas upraviť kurz a preorientovať sa tak, aby ERA smerovala k realizácii piatej slobody prostredníctvom strategického a povinného prístupu, ktorý je zakotvený v záväzku zmluvy.
S cieľom prispieť k reštartu strategického prístupu ERA CESAER zverejnil dve kontrolné otázky. ERA fórum ich môže použiť na zvýšenie ambícií a zameranie sa na postavenie ERA na vysokej úrovni ako piatej slobody.
V stávke je politický program na roky 2025 – 2027, kde prebieha návrh. Vzhľadom na to je naliehavo potrebné konať, ak nechceme stratiť štyri roky. Nemôžeme si dovoliť čakať do roku 2028, aby sme oživili naše úsilie pri realizácii piatej slobody.
Zdroj: https://sciencebusiness.net, zverejnené: 24. 11. 2023, autor: rpa