V rámci programu COMET sú financované inovatívne projekty – od elektrických lodných motorov po koľajnice produkujúce menej hluku.
Domáce rakúske spoločnosti a výskumné inštitúcie sa už dávno presadili v medzinárodnom meradle, ktoré to dosiahli aj vďaka technologickému pokroku a vynaliezavosti.
Elektrický lodný motor a ušný implantát
Jedným z týchto výskumných centier, ktoré opäť získalo financovanie z programu COMET (Competence Centers for Excellent Technologies), je Linecké centrum mechatroniky (LCM). Špecializuje sa na vývoj digitálnych produktov v oblasti mechatroniky a automatizácie. Medzi úspešné projekty patrí elektrický pohonný systém pre loď, ktorý bol vyvinutý s nemeckou technologickou skupinou Voith, ako aj sluchový implantát, ktorý pomáha ľuďom s poškodeným vonkajším alebo stredným uchom získať späť sluch.
Ako vysvetlil Johann Hoffelner, vedecký riaditeľ LCM: „Ak postavíte lodný motor s priemerom 3 metre a 1,85 megawattov alebo 2 516 hp, nemôžete s výrobou experimentovať. Prvýkrát musia dokonale zapadnúť stavebné plány a dizajn.“ Zložité počítačové modely sa predtým používajú na simuláciu interakcie jednotlivých častí zložitého pohonu.
Takto môžu byť digitálne doladené parametre ako efektívnosť, výkon a výrobné náklady. Ako dodal Hoffelner: „Výsledky výskumu dosiahnuté na univerzitách sa často nedostanú do priemyslu. Preberáme takpovediac premosťovaciu funkciu a zabezpečujeme, aby priemysel mohol know-how využívať aplikačne orientovaným spôsobom.“
Simulátor vozidla a koľajiská produkujúce menej hluku
Výskumná spoločnosť Virtual Vehicle so sídlom v Grazi, ktorá sa špecializuje na virtualizáciu vozidiel v automobilovom a železničnom priemysle a v súčasnosti sa rozrástla na 300 ľudí, sa teší medzinárodnému ohlasu ako LCM. Aby sa vozidlá s vlastným pohonom stali realitou, spoločnosť Virtual Vehicle testuje na simulátore vozidiel, ako musí prebiehať interakcia medzi ľuďmi a vozidlami, aby neboli ohrození cestujúci a ostatní účastníci cestnej premávky.
V rámci iného projektu pracuje vorarlberská materiálová spoločnosť Getzner, ÖBB, SBB a Voestalpine na nízkošumovom a vibračnom spínači pre železničnú dopravu. Okrem rakúskych univerzít sú v súčasnosti výskumnými partnermi aj špičkové americké univerzity ako Stanford, Berkley a MIT.
Ako funguje program COMET
V krízovom roku 2020 bolo opäť investovaných viac ako 12-miliárd EUR do výskumu a vývoja v Rakúsku. Výskumné iniciatívy, ako je program COMET, slúžia ako stimul a ochrana investícií pre spoločnosti. Centrá sú financované Ministerstvom pre ochranu klímy (BMK) a Ministerstvom hospodárstva (BMDW), spolkovými krajinami, zúčastnenými spoločnosťami a výskumnými organizáciami. Program riadi Rakúska agentúra na podporu výskumu (FFG).
Po predbežnom vyhodnotení boli potvrdené tri kompetenčné centrá s celkovým financovaním 72-miliónov EUR na nasledujúcich päť rokov. Ministerka hospodárstva Margarete Schramböcková ocenila centrá ako „odrazový mostík pre nápady“, ktorého kompetencie sú prospešné pre Rakúsko ako miesto podnikania. Ministerka pre ochranu klímy Leonore Gewesslerová naopak označila investície do výskumu a inovácií za najlepšie budúce poistenie pracovných miest a strediská ako priekopníkov na ceste k ekonomike priateľskej ku klíme.
Priemysel a výskum
Program COMET sa zameriava na úzke prepojenie vedy a priemyslu. Šiesta výzva na zriadenie nových centier COMET, pre ktoré sú k dispozícii federálne fondy vo výške viac ako 54-miliónov EUR, trvá do 16. novembra 2021. Prihlásiť sa môžu existujúce centrá aj menšie existujúce projekty COMET. Rozhodnutie sa prijíma v konkurenčnom procese.
V práve kompetentnom centre v Grazi, ktoré bolo práve úspešne vyhodnotené, spoločnosti Virtual Vehicle, chválila možnosť definovať väčšie tematické oblasti. Ako uviedol výkonný riaditeľ Virtual Vehicle Jost Bernasch: „Na rozdiel od iných programov je čas potrebný na vypracovanie konkrétnych projektov vyvíjaných s firmami a výskumnými inštitúciami krátky. Vďaka tomu môžete rýchlo získať konkrétne výsledky.“
Niet pochýb o tom, že Rakúsko je aj v medzinárodnom meradle na čele mnohých technológií. Americké výskumné inštitúcie už dlho klopú na dvere a snažia sa vymieňať si nápady s miestnymi odborníkmi. Na druhej strane Bernasch stále vidí priestor na zlepšenie, pokiaľ ide o uskutočňovanie vlastných úspechov verejne efektívnym spôsobom. Ako uviedol: „Američania sú stále neporazenými majstrami sveta v marketingu. Určite sa od nich môžeme ešte veľa naučiť.“
Páka prostredníctvom grantov
Ako dodal výkonný riaditeľ Virtuálneho vozidla Jost Bernasch: „Na programe COMET je vzrušujúce to, že zahŕňa kolaboratívny výskum. Odvetvie preberá polovicu financovania a je od začiatku konkrétne zapojené do projektov. Pretože okrem výskumných inštitúcií sa na vývoji a implementácii priamo podieľa aj veľa menších spoločností a start-upov, dosahuje sa pákový efekt. Každé euro z programu COMET vygeneruje na výskum 4 až 5 EUR.“
Virtual Vehicle boduje aj pomocou systémových simulácií. Ako vysvetlil Bernasch: „Mnoho výrobkov, vrátane automobilov a vlakov, je čoraz zložitejších. Rovnako ako v prípade inteligentných telefónov, mnoho jeho funkcií vzniká iba pomocou softvéru. Našou silnou stránkou je dobré zvládnutie tejto elektronickej architektúry a simulácie a optimalizácie jej použitia v najrôznejších situáciách.“
Tretie centrum, ktorého objem financovania bol potvrdený, je Materiálové centrum Leoben Research (MCL). Pracuje na predĺžení životnosti materiálov a tým nielen prispieva k šetreniu nákladov na výrobu, ale aj k ich zvýšeniu ohľaduplnosti k životnému prostrediu a udržateľnosti. V rámci programu COMET bol nedávno vyvinutý inovatívny model pre zinkovanie, ktorý chráni komponenty pred koróziou.
Zdroj: https://futurezone.at; https://www.ffg.at, zverejnené: 16. 7. 2021, autor: rpa