Vitajte na informačnom portáli
o Európskom výskumnom priestore (ERA)

Zrýchlený dopyt po súčasných kľúčových technológiách batérií potrebný pre úspech Európskej zelenej dohody do roku 2030

EV

Európsky priemysel batérií v súčasnosti prechádza transformačným procesom poháňaným ambíciou dekarbonizovať naše dopravné a energetické systémy. Motivovaný novým strategickým rastom načrtnutým v Európskej zelenej dohode, dopyt po batériách v nasledujúcich rokoch rýchlo porastie, čo z tohto trhu urobí na globálnej úrovni čoraz strategickejší trh.

V roku 2019 predstavoval trh s automobilovými a priemyselnými batériami v Európe 15-miliárd EUR a celosvetovo 87-miliárd EUR. Predpokladá sa, že do roku 20301 stúpne na 35-miliárd EUR , respektíve na 200-miliárd EUR ročne, čo predpovedá zrýchlenie tempa rastu o 100 – 200 %.

Dnešné kľúčové technológie batérií – olovené a lítium-iónové – zostanú najdôležitejšie a obe budú prechádzať rastom smerom k roku 2030. Zatiaľ čo lítium-ión bude exkluzívnou technológiou pre trakčné batérie xEV (všetky elektrické vozidlá), olovené chemikálie založené na technológiách takmer úplne vybavia 12V štartovacie a pomocné batérie, rovnako ako priemyselné batérie pre UPS (Uninterruptable Power Supply) a telekomunikačné aplikácie.

Navyše, vzhľadom na to, že batérie sú základným kameňom pri budovaní energetickej siete a pri zavádzaní čistej mobility, sú kľúčovým predpokladom zeleného prechodu.

To si vyžaduje zmeny v legislatívnom rámci pre batérie, na čom tvorcovia politiky a zainteresované strany v posledných rokoch pracovali. Podpora a spolupráca medzi rôznymi aktérmi, ako sú európske inštitúcie, rôzne zainteresované strany a národné vlády, sú potrebné viac ako kedykoľvek predtým. Predstavenie návrhu nového nariadenia o batériách Európskou komisiou 18. novembra 2020 sa rýchlo blíži a všetci by sme mali byť pripravení.

Asociácia európskych výrobcov automobilov a priemyselných batérií (EUROBAT), ako priemyselné združenie sa teší na podstatu nového nariadenia o batériách. Je nevyhnutné, aby boli opatrenia vyvážené a aby sa socioekonomické dôsledky vyhodnotili a zahrnuli do posúdenia vplyvu vypracovaného Komisiou. Európsky sektor batérií predstavuje už 30 000 pracovných miest, ktoré je potrebné zaručiť, ak chceme vytvoriť vhodný model obehového hospodárstva. V tomto zmysle je potrebné odpovedať na niekoľko otázok. Čo to znamená pre súčasný a budúci priemysel batérií? Aké sú náklady? Aké sú výhody? Ktorým témam sa bude venovať? Podľa chápania EUROBAT je potrebné brať do úvahy širokú škálu tém: získavanie surovín podľa pokynov Organizácie pre hospodársku spoluprácu a rozvoj (OECD), požiadavky na udržateľnosť, uhlíková stopa, druhá životnosť batérií, výkon, recyklovaný obsah, sadzby za zber, rozšírená zodpovednosť výrobcov a pasy na batérie.

Všetky technológie batérií používajú látky, ktoré majú nebezpečné vlastnosti: napríklad batéria obsahuje bežne olovo, kobalt, nikel a lítium. Potrebujeme legislatívny rámec, ktorý prejde od rizikového prístupu zakázaných látok k bezpečnému.

Pokiaľ ide o potenciál dekarbonizácie batérií, je dôležité, aby budúce investície stimulovali aktualizáciu sietí, skladovanie energie a elektrické automobily. Nevyhnutnosť zamerať sa teraz na riešenie krízy COVID-19 je potrebné vyvážiť nevyhnutnosťou stanovenia plánu exit stratégie. Obdobie po pandémii by sa nemalo vrátiť späť k uhlíkovej spoločnosti.

Namiesto toho by sme mali posilniť naše záväzky týkajúce sa budovania spoločnosti priateľskej k životnému prostrediu.

Aby sa tak stalo, je nesmierne dôležitá podpora všetkých batériových technológií – olova, lítia, sodíka a niklu.

V tomto duchu mala EUROBAT na nedávnom virtuálnom európskom fóre pre výrobu príležitosť predstaviť svoje odporúčania poslancom Európskeho parlamentu z kľúčových parlamentných výborov, pričom zdôraznila potrebu podpory výroby všetkých batériových technológií v Európe.

Rôzne batérie slúžia rôznym segmentom trhu, čo znamená, že neexistuje žiadna „univerzálna batéria“. Všetky majú navyše veľký inovačný potenciál, o čom svedčí nedávny „Plán inovácií batérii do roku 2030 (Battery Innovation Roadmap 2030)“.

Prečítajte si úplné odporúčania pre tvorcov politík v novom dokumente k budúcemu nariadeniu o batériách.

Čo sa stane potom, ako Komisia predloží svoj návrh? Európsky parlament a členské štáty prostredníctvom Európskej rady zvážia nové právne predpisy so zmenami a doplneniami, ktoré sa očakávajú od oboch strán. Po tomto procese sa medziinštitucionálne rokovania obnovia. Vyjednávači troch inštitúcií – Parlamentu, Komisie a Rady – usporiadajú sériu stretnutí s cieľom dosiahnuť dohodu o konsolidovanom znení na základe svojich pozícií. Vzhľadom na veľkosť textu a očakávanú úroveň sekundárnych právnych predpisov budú diskusie pravdepodobne trvať značné časové obdobie a budú vyžadovať opatrný prístup.

Zdroj: https://www.eurobat.org, zverejnené: 8.10.2020, autor: rpa