10 najlepších vedeckých blogových príspevkov roku 2021

Čo keby sa COVID-19 objavil v roku 1719?

Od evolúcie vedomia ku kozmickým stretnutiam, Brain Health Gap až po paliatívnu medicínu, rok 2021 bol rokom plným objavov naprieč vedeckými disciplínami. Na blogu OUPblog boli uverejnené blogové príspevky, ktoré predstavujú najnovší výskum a postrehy od odborných autorov v tlači. Uistite sa, že ste v roku 2021 dostali to najlepšie z vedy pomocou 10 najlepších blogových príspevkov roka:

1. Prečo evolúcia vytvorila vedomé stavy mysle?

„Keď ráno otvoríme oči, považujeme za samozrejmé, že vedome uvidíme svet v celej jeho oslnivej rozmanitosti. Bezprostrednosť našich vedomých skúseností však nevysvetľuje, ako vedome vidíme.“

Prečítajte si blogový príspevok od Stephena Grossberga, autora knihy Conscious Mind, Resonant Brain: How Each Brain Makes a Mind, aby ste zistili, ako – a prečo – sme sa vyvinuli, aby sme vedome videli.

2. Neuroveda ľudského vedomia

Neuroveda vedomia podľa podcastu Oxford Comment

Ako nám môže štúdium ľudského mozgu pomôcť odhaliť záhady života? Keď pôjdeme ešte o krok ďalej, ako nám lepšie pochopenie mozgu môže pomôcť v boji proti oslabujúcim chorobám alebo pri liečbe duševných chorôb?

V tejto epizóde The Oxford Comment sme sa zamerali na ľudské vedomie a na to, ako štúdium neurologického základu ľudského poznania môže viesť nielen k lepšiemu zdraviu, ale aj k lepšiemu pochopeniu ľudskej kultúry, jazyka a spoločnosti.

Vypočujte si epizódu 63 na The Oxford Comment ->

3. 10 kníh o paliatívnej medicíne a starostlivosti na konci života

Odhaduje sa, že každý rok potrebuje paliatívnu starostlivosť 40-miliónov ľudí, z ktorých 78 % žije v krajinách s nízkymi a strednými príjmami. Tento zoznam najnovších titulov vám môže pomôcť zamyslieť sa nad paliatívnou medicínou ako potrebou verejného zdravia.

Preskúmajte zoznam kníh na čítanie ->

4. Môže mať to, čo jeme, vplyv na mozog?

Jedlo hrá dôležitú úlohu pri výkone mozgu a zdraví. Vo všeobecnosti stále platí staré príslovie „v zdravom tele zdravý duch“ a celkovo pozitívne výsledky o kognitívnych schopnostiach celej diéty možno zhrnúť takto: „čo je dobré pre vaše srdce, je dobré aj pre tvoj mozog.”

Tento blogový príspevok od spoluautora recenzie Bo Ekstranda pojednáva o úlohe stravy v kľúčových oblastiach vývoja mozgu a zdravia zo zistení publikovaných v časopise Nutrition Reviews.

Prečítajte si blogový príspevok ->

5. Čo nám môže neuroveda povedať o mysli sériového vraha?

Sérioví vrahovia – ľudia, ktorí opakovane vraždia iných – vyvolávajú odpor, ale aj istú dávku fascinácie v širokej verejnosti. Čo nám však môže povedať moderná psychológia a neuroveda o tom, čo sa môže odohrávať v hlave takýchto jedincov?

Prečítajte si blogový príspevok od Johna Parringtona, autora knihy Mind Shift: How Culture Transformed the Human Brain, aby ste sa dozvedeli viac o nedávnych neurovedeckých štúdiách skúmajúcich mysle sériových vrahov.

6. Spôsobuje „prejedanie sa“ obezitu? Dôkazy sú menej naplnené

Zaužívaný spôsob myslenia považuje obezitu za problém energetickej rovnováhy. Prijmite viac kalórií, ako vydáte – inými slovami, „prejedajte sa“ – a nevyhnutne to spôsobí zvýšenie telesnej hmotnosti. Jednoduchým riešením podľa prevládajúceho modelu energetickej bilancie (EBM) je menej jesť a viac sa hýbať. Nový výskum ukazuje, že pozerať sa na kontrolu telesnej hmotnosti ako na problém energetickej rovnováhy je zásadne nesprávne, alebo prinajmenšom neužitočné, a to z troch dôvodov.

Objavte tri dôvody v tomto blogovom príspevku od Davida S. Ludwiga, spoluautora nového výskumu publikovaného v The American Journal of Clinical Nutrition.

7. Divoké roky Zeme: tvorivé ničenie kozmických stretnutí

Na rozdiel od zdravého rozumu, kozmické kolízie nie sú len o ničení a smrti. Zdá sa celkom možné, že zrážky mohli byť prospešné pre vývoj podmienok vhodných na vznik prvých organizmov – našich vzdialených príbuzných – na Zemi. Čo vieme o týchto raných kozmických katastrofách?

Prečítajte si o nespočetných výzvach, ktorým čelí výskum raných kozmických udalostí, v blogovom príspevku od Simone Marchi, autorky knihy Colliding Worlds: How Cosmic Encounters Shaped Planets and Life.

Prečítajte si blogový príspevok ->

8. Čo keby sa COVID-19 objavil v roku 1719?

Často nám hovoria, že situácia vytvorená útokom nového koronavírusu je „jedinečná“ a „bezprecedentná“. Vedci nás však zároveň uisťujú, že objavenie sa nových vírusov je „prirodzené“ – že vírusy vždy mutujú alebo naberajú a strácajú kúsky DNA. Ale ak sa v histórii ľudstva znovu a znovu objavovali smrteľné nové vírusy, prečo bolo vysporiadanie sa s týmto vírusom taký boj?

V tomto blogovom príspevku sa Lesley Newson a Peter Richerson, autori knihy A Story of Us: A New Look at Human Evolution, zamýšľajú nad tým, čím je naša „kultúrna DNA“ jedinečná a ako by bol príbeh COVID-19 veľmi odlišný, keby sa objavil pred 300 rokmi.

9. Odstránenie rozdielov v zdraví mozgu: riešenie nerovností žien

Existuje jasný rozdiel medzi pohlaviami a rodovou priepasťou vo výsledkoch porúch zdravia mozgu počas celého života, s nápadne negatívnymi výsledkami pre ženy. „Brain Health Gap“ zvýrazňuje a rámcuje nerovnosti vo všetkých oblastiach naprieč translačným spektrom od stola po posteľ a od zasadacej miestnosti po politiku a ekonomiku.

Prečítajte si blogový príspevok a zistite, ako uzavretie medzery v zdraví mozgu pomôže ekonomikám dosiahnuť obnovu a pripraviť naše systémy na budúce globálne otrasy.

10. Prípad pre opätovné riešenie troch paradigiem základnej astrofyziky

Dlhoročné nepochopenie jasnosti hviezd sa opravuje vďaka novej štúdii uverejnenej v Mesačných oznámeniach Kráľovskej astronomickej spoločnosti založenej na rezolúcii B2 Valného zhromaždenia Medzinárodnej astronomickej únie (IAU).

Prečítajte si o kľúčových zisteniach v tomto blogovom príspevku od Zekiho Ekera, hlavného autora štúdie publikovanej v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Zdroj: https://blog.oup.com, zverejnené: 5. 1. 2022, autor: rpa