Slovenskí vedci sa pripravujú na vodík. Projekty zatiaľ spomaľuje pandémia.
Európa tlačí a chce zelenšiu dopravu a energie. Odpoveďou Slovenska je vodík, na ktorého využívanie sa v zákulisí pripravujú nielen vedecké kapacity, ale aj firmy. Príkladom v tomto smere je česká Škoda, ktorá už v marci 2021 avizovala, že plánuje kúpu jednej z tovární francúzskej spoločnosti Alstom. Tá je priekopníkom vo výrobe vodíkových vlakov.
Ako uviedol šéf komunikácie Škoda Transportation Jan Švehla: „Vodíkové pohony sú pre nás dlhodobo prioritou, ich vývojom sa zaoberáme a budúci trh pre tieto jednotky môže byť veľký.” Zaangažovaní odborníci však naznačujú, že by v prípade týchto technológií malo byť Slovensko takmer sebestačné a okrem samotných článkov by si so zásobovaním plynu mali poradiť naše vedecké kapacity a firmy.
Táto ekologická forma dopravy sa objavila v pláne obnovy, ako aj v dokumente návrhu národnej vodíkovej stratégie. Do akej miery je však pre Slovensko reálna? Podľa rezortu dopravy musí tomu predchádzať viacero krokov. Ako uviedol Ivan Rudolf hovorca ministerstva dopravy: „Existujú viaceré varianty nasadenia takýchto vlakov do prevádzky a tiež viacero možností financovania týchto projektov. Skúšobná prevádzka by sa mohla začať na trati Nové Zámky – Prievidza v roku 2025.”
Dôvodom pre túto lokáciu má byť okrem iného útlm baníctva v hornonitrianskom regióne a s tým súvisiaca transformácia. Vedúci oddelenia výskumu a vývoja Železničnej spoločnosti Slovensko Peter Klamo uviedol, že štátna firma predloží v prvej fáze projekt na dva súbory strojov: „Počas ich prevádzky vychytáme všetky nedostatky tejto technológie a prispôsobíme našu infraštruktúru i údržbu novým požiadavkám. Následne pristúpime k prestavbe zvyšných súprav na trati Prievidza – Nové Zámky.” Ako ďalej dodal Klamo, v závislosti od dostupných financií počítajú s prerobením desiatok súprav z dieselového pohonu na vodíkový.
Vedci vyvíjajú zásobník
V roku 2020 bolo v Košiciach podpísané memorandum o založení výskumného vodíkového centra. Veci sa však od septembra 2020 v dôsledku pandémie veľmi nepohli a aktuálne prebieha zlučovanie laboratórií, ktoré sa touto problematikou zaoberajú. Okrem Technickej univerzity v Košiciach je v projektoch zahrnutá aj Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, Slovenská akadémia vied či Žilinská univerzita.
Ako uviedol profesor Tomáš Brestovič zo Strojníckej fakulty TU v Košiciach: „Sme zameraní na uskladnenie vodíka. Momentálne riešime schválenie zásobníka, aby sme mali vlastné metalhydridové. Venujeme sa tomu z toho dôvodu, že potrebujeme pri zliatinách odvádzať a privádzať teplo, čiže sa orientujeme aj na teplotný manažment.”
Práve tento druh zásobníka by mal reprezentovať Slovensko na Expo v Dubaji. Umožní napríklad nákladným autám prejsť s jednou “nádržou” 600 až 700 kilometrov.
Ako uviedol koordinátor vodíkových technológií profesor Juraj Sinay: „Sú to úplne nové typy, ktoré sú v štádiu patentového konania. Sú to nízkotlakové zásobníky, ktoré cez metalhydridy nadväzujú vodík na seba aj dovnútra. Toto je gro, ktoré by malo byť prezentované aj na Expe v autobuse. Javí sa, že je to svetový unikát.”
Na výstave budú Slovensko reprezentovať auto aj autobus s týmto zásobníkom. Zároveň Sinay povedal, že napriek tomu, že ešte vládou neprešla ani národná stratégia, teraz už robia na akčnom pláne. Jeho pracovná verzia bola predstavená zhruba 20 subjektom, ktoré sa zaoberajú vodíkom. Medzi nimi je napríklad Duslo, Slovnaft či U. S. Steel. Sinay dodal, že akčný plán počíta aj s vlakmi a prebehla aj komunikácia so spoločnosťami, ktoré sa na Slovensku zameriavajú na renováciu takýchto súprav.
Pripomienky k vodíkovej stratégií
V marci 2021 sa na medzirezortnom pripomienkovaní ocitol dokument z rezortu ministra hospodárstva Richarda Sulíka, takzvaná národná vodíková stratégia, ktorá mala určiť základné smerovanie využitia alternatívneho zdroja energie. Následne však prišlo 300 poznámok prevažne od zamestnávateľských zväzov, ministerstva životného prostredia a ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie.
Detaily by mal podľa profesora Juraja Sinaya, ktorý je zodpovedný za koordináciu vodíkovej stratégie, spresniť až akčný plán. Tvrdí, že majú spracovaných zhruba 90 % pripomienok a čakajú ich dve odborné diskusie na pôde spomenutých ministerstiev, po ktorých môže minister Sulík predložiť dokument na rokovanie vlády, čo by sa mohlo stať ešte v máji 2021. Ako dodal na záver profesor Sinay: „Na akčnom pláne sme už začali robiť, ale bude nadväzovať na schválenú stratégiu.”
Zdroj: HN, zverejnené: 7. 5. 2021, autor: rpa