Vitajte na informačnom portáli
o Európskom výskumnom priestore (ERA)

Kam by sa mal uberať budúci rámcový program EÚ?

Dan Andrée zastupuje Univerzitnú alianciu Stockholm Trio v Bruseli a je vedúcim pracovníkom Center Condorcet a nezávislých skupín na vysokej úrovni pre inovácie v politike EÚ. Zdroj: https://sciencebusiness.net

Počas 40 rokov sa hlavné výskumné programy EÚ odklonili od ich skorého zamerania na kolaboratívny, pred-súťažný výskum a vývoj, ktorý je prínosom pre priemysel a spoločnosť. Švédsky expert na program Dan Andrée vyzýva na prehodnotenie.

Poznámka redaktora: Tento pohľad je súčasťou série Science|Business, ktorá publikuje o minulosti a budúcnosti Rámcového programu – v období pred oslavami 12. – 13. februára 2024 prvého rámca v roku 1984.

Európska únia opäť – po desiatykrát za 40 rokov – plánuje veľký rámcový program na financovanie výskumu a inovácií. Ako nasledovník evolúcie programu od jeho začiatku na začiatku 80. rokov 20. storočia som videl zmeny k dobru – a nie také dobré.

Dobré bolo rozšírenie programu tak, aby zahŕňal výskum založený na zvedavosti v Európskej rade pre výskum (ERC) a dôraz na inovácie a vplyv na spoločnosť v Európskej rade pre inovácie (EIC) a jej zameranie na start-upy a malé spoločnosti. V súčasnom rámcovom programe s názvom Horizont Európa sa však tento posun uskutočnil na úkor základného kameňa histórie a politiky rámcového programu: podpora spoločného výskumu a technologického rozvoja (RTD), ako základu na stimuláciu inovácií.

Podľa názoru Dana Andrée je čas to napraviť. Musíme podstatne zvýšiť rozpočet na nadchádzajúci 10. rámcový program. Musíme plne využiť dostupný potenciál v Európe a na celom svete. A musíme zvýšiť spoluprácu vo výskume a technologickom rozvoji spolu s interdisciplinaritou, aby sme mohli lepšie pochopiť a riešiť zložité spoločenské výzvy..

V Londýne…

Aby ste pochopili, prečo to hovorím, môže vám pomôcť trochu osobnej histórie. Vo februári 1983 som nastúpil na pozíciu vedeckého poradcu na švédskom veľvyslanectve v Londýne. Práve som ukončil výskumnú kariéru na Kráľovskom technologickom inštitúte (KTH) v Štokholme a pozíciu systémového inžiniera v poprednej švédskej telekomunikačnej spoločnosti Ericsson.

V Londýne som videl veľký záujem – v tom čase pred Brexitom – o EÚ a jej 1. rámcový program. Keďže Švédsko ešte nebolo členom EÚ, naše vlastné inštitúcie mali obmedzené možnosti zúčastniť sa – ale nebolo to nemožné. Požiadal som o účasť na prvej konferencii FP v Bruseli v septembri 1983, ale bol mi zamietnutý vstup pod mojím švédskym titulom. Tak som sa znova prihlásil s mojím občanstvom Spojeného kráľovstva a bol som prijatý. Bol to otvor na oči.

Keď som sa v roku 1987 vrátil do Štokholmu, bol som vymenovaný za riaditeľa švédskeho národného programu IT a prevzal som iniciatívu financovať švédsku účasť na vtedy dvoch najväčších výskumných a vývojových snahách FP, RACE pre telekomunikácie a ESPRIT pre informačné technológie. To pomohlo spoločnostiam Ericsson, Volvo a Saab spolupracovať s konkurentmi v Európe na pred-súťažnom výskume.

„Pred-súťažná éra“

Aby sme pochopili vývoj rámcového programu, začnime právnymi textami. Od Jednotného európskeho aktu v roku 1987 bol cieľ rámcového programu jasný:

Cieľom Únie je posilniť svoje vedecké a technologické základne európskeho priemyslu a podporiť ho, aby sa stal konkurencieschopnejším na medzinárodnej úrovni. Na dosiahnutie tohto cieľa bude podporovať podniky vrátane malých a stredných podnikov, výskumné strediská a univerzity v ich činnostiach v oblasti výskumu a technologického rozvoja, podporovať ich snahy o vzájomnú spoluprácu.

Toto sa nazývalo „pred-súťažné“ obdobie: konkurenčné spoločnosti na trhu mohli pred vývojom produktu spolupracovať s akademickou obcou, aby sa vyhli zbytočnej duplicite, poskytli európsku pridanú hodnotu a prispeli k riešeniu spoločenských výziev.

Podľa hodnotenia z roku 2008 mal program RACE v priebehu rokov pozitívny vplyv na konkurencieschopnosť európskeho telekomunikačného sektora, pretože pomohol vytvoriť spoločné štandardy, podporiť inovácie a stimulovať trhový dopyt po nových službách. Konkrétne pre Švédsko boli priemyselné výhody jasné:

  • Účasť Ericssonu umožnila vybudovať si silné pozície v mobilných technológiách 3G prostredníctvom ovplyvňovania štandardov a kľúčových rozhodnutí technologického smerovania.

  • Švédsko už vytvorilo významnú priemyselnú silu v mobilných technológiách, ale FP boli silnou pákou národnej priemyselnej a technologickej konkurencieschopnosti

  • V automobilovom priemysle je úlohou rámcového programu udržiavať dlhodobý výskum a vývoj v oblastiach, ako je palivová účinnosť, emisie a bezpečnosť, ktoré vytvárajú nielen súkromné ​​výhody pre priemysel, ale aj významné verejné statky.

  • Peniaze FP boli jedným z faktorov umožňujúcich priemysel vo všeobecnosti a napr. Volvo, aby sa zachovala vysoká úroveň technologických schopností

Tento zoznam opäť ukazuje hodnotu kolaboratívneho, verejno-súkromného, ​​pred-súťažného výskumu. Spoločné výskumné centrum (JRC) Európskej komisie odhadlo, že v prvých rámcových programoch každé 1 EUR vo financovaní viedlo k zvýšeniu priemyselnej pridanej hodnoty o 7 až 14 EUR.

Vzostup inovácií

Jednou veľkou zmenou v rámcových programoch v priebehu rokov bol rastúci dôraz na podporu „inovácií“. Ciele rámcového programu boli zmenené a doplnené v Lisabonskej zmluve EÚ v roku 2007. „Inovácia“ sa však v dokumente výslovne nespomína.

Ale „inovácia“ nie je konkrétne uvedená v príslušnom článku: skutočné znenie je „výskum, technologický rozvoj a demonštrácia“. Namiesto toho bola podpora inovácií právne odôvodnená iným znením zmluvy s cieľom podporiť „všetky výskumné činnosti považované za potrebné na základe iných kapitol zmlúv“.

Výsledný postupný politický posun možno sledovať v znení následných rámcových nariadení, ktorými sa povoľuje každý program. „Inovácia“ sa prvýkrát objavila – 34-krát – v nariadení pre 7. rámcový program, ktorý prebiehal v rokoch 2007 až 2013. Skutočný „prelom“ v oblasti inovácií však nastal v programe Horizont 2020 v rokoch 2014 až 2020, kde sa spomínal 463-krát. Zároveň „výskum a technologický rozvoj“ klesol zo siedmich zmienok v 7. RP na dvakrát v programe Horizont 2020 a vôbec sa neuvádza v súčasnom nariadení pre Horizont Európa. Je pravda, že v Horizonte bolo vytvorených mnoho verejno-súkromných partnerstiev v rôznych oblastiach priemyselných technológií, ale aj tie sú príkladom posunu v dôraze na inovácie a vplyv.

Ďalšia veľká zmena bola v 7. RP, keď sa zriadila Európska rada pre výskum (ERC) na financovanie hraničného výskumu. Bol to posun od „svätej“ požiadavky, aby rámcové projekty zahŕňali účastníkov z niekoľkých krajín EÚ, k cieľu zvýšiť excelentnosť výskumu prostredníctvom konkurencie na európskej úrovni. Ďalším pozitívnym vývojom je otvorenie rámca svetu, do ktorého sa teraz zapojilo mnoho krajín mimo EÚ.

Pri citovaní týchto faktov nenamietam proti dôležitosti inovácií alebo hraničného výskumu – ani zďaleka nie. Ale hovorím, že niečo iné, pred-súťažný kolaboratívny výskum, stráca dôraz. Vidíme to na postupných výzvach na predkladanie grantov v rámci RP: V Horizont Európa sa úroveň pripravenosti technologickej pripravenosti (TRL – štandardizované opatrenie od 1 do 9, od základného výskumu po plné komerčné nasadenie) zvýšila. Výzvy na nižší pred-súťažný kolaboratívny výskum boli čiastočne nahradené projektmi, ktoré sú bližšie k trhu a sú zamerané na inovácie. (Podrobnejšie: 20 % predstavoval podiel výziev na projekty v počiatočnej fáze, TRL 1-4, počas prvých dvoch rokov programu Horizont 2020, zatiaľ čo zodpovedajúci podiel v prípade programu Horizont Európa bol 14 %, podľa spoločného vyhlásenia, ročník CESAER a Asociácie európskych univerzít.)

Z vyššie uvedeného ponúkam tri odporúčania tým, ktorí teraz pripravujú 10. rámcový program:

  1. Zamerajte sa na spoločné projekty RTD

Všetky tieto faktory – zameranie sa na inovácie, vyššie TRL a obmedzený rozpočet – znamenajú, že nám uniká pred-súťažná spolupráca, ktorá vytvára základ pre inovácie v neskorších fázach. Nie sú to len univerzity, ktoré sa obávajú tohto vývoja, ale aj veľké spoločnosti ako v telekomunikáciách, doprave a letectve. Projekty s vyšším TRL sú samozrejme dôležité aj pre zákazníkov veľkých spoločností a iných používateľov – nemali by však byť financované na úkor pred-súťažnej spolupráce.

     2. Výrazne zvýšiť rozpočet

Rozsah rámcového programu sa v priebehu rokov výrazne rozšíril s cieľom zdôrazniť vplyv, inovácie, novú Európsku radu pre inovácie (EIC) so zameraním na start-upy a MSP a výskumné „misie“ v oblasti pôdy, rakoviny a iných oblastí dôležitých pre tvorcov politík. Ale toto všetko je bez skutočného zvýšenia rozpočtu; Každý nový politický imperatív odčerpáva peniaze zo starších priorít, vrátane pred-súťažnej spolupráce. Existuje naliehavá potreba podstatne zvýšiť rozpočet na nadchádzajúci program, aby sa plne využil dostupný potenciál v Európe a na celom svete, aby sa vytvorili nové poznatky a riešenia pre súčasné a budúce výzvy. Okrem toho by toto potrebné zvýšenie rámcového rozpočtu malo pochádzať z iných programov v oblastiach politiky, ktoré RP podporuje, a nie priamo zo samotného rozpočtu RP. Koniec koncov, celkové zvýšenie rozpočtu EÚ je ťažké predvídať.

    3. Zvýšiť spoluprácu v oblasti výskumu a technického rozvoja a interdisciplinaritu s cieľom pochopiť a riešiť zložité budúce výzvy

Posun smerom k vyšším TRL bol na úkor projektov spoločného výskumu a technologického rozvoja, ktoré priemysel potrebuje. Výskumné akcie, typ rámcového projektu, pre pred-súťažný spoločný výskum pri nižších TRL by sa mali zaviesť v 10. RP popri existujúcich typoch projektov. Výskumné akcie doplnia Európsku radu pre výskum (ERC) zdola nahor s viacerými výzvami zhora nadol v dôležitých oblastiach, akými sú zdravie, klíma a priemyselné technológie. Zároveň by sme mali posilniť interdisciplinárny pohľad a lepšie integrovať spoločenské a humanitné vedy, aby sme pomohli riešiť spoločenské výzvy. Výzvy by mali byť čo najotvorenejšie (nepredpisujúci prístup), aby podchytili kreativitu výskumníkov a iných aktérov pri definovaní a hľadaní riešení. Nižšie TRL tiež uľahčí spoluprácu s krajinami mimo Európy, keďže projekty v skoršej fáze predstavujú menšie riziko sporov o duševné vlastníctvo.

Dan Andrée pôsobí v Bruseli od roku 1997 a pracuje pre švédske ministerstvo školstva a výskumu, Európsku komisiu (DG RTD) a švédsku inovačnú agentúru Vinnova. Teraz zastupuje Univerzitnú alianciu Stockholm Trio (Karolinska Institutet, KTH Royal Institute of Technology, Stockholm University) v Bruseli a je vedúcim pracovníkom Center Condorcet a nezávislých skupín na vysokej úrovni pre inovácie v politike EÚ.

Zdroj: https://sciencebusiness.net, zverejnené: 20. 11. 2023, autor: rpa