Cieľom medzinárodných projektov je vývoj nových, ekologickejších materiálov a výrobných metód pre nabíjateľné lítiové batérie.
Vedci z Aalto University v Helsinkách sa podieľajú na dvoch nových projektoch spolupráce zameraných na vývoj materiálov a výrobných metód pre lítiové batérie pre budúcnosť. Cieľom je zvýšiť účinnosť a bezpečnosť batérií a znížiť uhlíkovú stopu ich výroby.
Nabíjateľné lítiové batérie sú kľúčovou podpornou technológiou v elektrickej doprave, pri skladovaní obnoviteľnej energie a v spotrebnej elektronike. Odhaduje sa, že dopyt po batériách porastie tempom 25 % ročne, pretože EÚ predpokladá, že na jej cestách bude do roku 2030 30-miliónov elektromobilov.
Ako uviedla profesorka z Aalto University Tanja Kallio: „Batérie využívajú suroviny s obmedzeným zdrojom a je potrebné ich využívať čo najefektívnejšie. Je tiež dôležité vybudovať zodpovedný a udržateľný priemysel batérií v Európe.“
Projekt NextGenBat podporuje vývoj polovodičových batérií
Projekt NextGenBat pod vedením Aalto University vyvíja materiály a výrobné metódy pre polovodičové lítiové batérie. Batérie v pevnom stave sú vyvíjajúcou sa technológiou, ktorá je osobitne zaujímavá pre automobilový priemysel. Dobíjateľné batérie v pevnom stave majú vyššiu hustotu energie a majú lepšiu požiarnu bezpečnosť ako batérie s mokrými článkami. Projekt sa osobitne zameriava na štúdium procesov nanášania tenkého filmu pulzným laserom (PLD) a atómovou vrstvou (ALD), v ktorých sú priekopníkmi fínske spoločnosti.
Účastníkmi projektu sú University of Tampere a VTT Technical Research Center of Finland Ltd, ako aj spoločnosti Pulsedeon Ltd, Beneq a Tervakoski. Medzinárodná spolupráca prebieha so spoločnosťami a výskumnými ústavmi z Nemecka, Francúzska, Talianska a USA. Projekt je financovaný z programu Business Finland.
HiQ-CARB predstavuje ekologickejšie uhlíkové materiály
Aalto University je výskumným partnerom v projekte vedenom Fraunhoferovým inštitútom pre výskum silikátov (ISC) v Nemecku, ktorého cieľom je poskytnúť nové uhlíkové materiály s vynikajúcim výkonom a nízkou uhlíkovou stopou pre budúce zelené batérie v Európe. Uhlík hrá rozhodujúcu úlohu pri zlepšovaní elektronickej vodivosti batériových katód.
V projektovom tíme HiQ-CARB sú spoločnosti Arkema (Francúzsko), Custom Cells (Nemecko) a Orion Engineered Carbons (Nemecko). Fraunhoferov inštitút pre výskum silikátov ISC, Univerzita Aalto a Univerzita v Bordeaux sa podieľajú na vedeckej časti hodnotenia a testovania nových kombinácií materiálov ako aj z nich vyrobených článkov batérií. Projekt HiQ-CARB získava financovanie EÚ z EIT Raw Materials na rozšírenie a overenie týchto dôležitých materiálov pre batérie.
Viac informácií:
HiQ-CARB press release on Fraunhofer Institute for Silicate Research ISC’s webpage
Zdroj: https://sciencebusiness.net; https://www.aalto.fi, zverejnené: 17. 6. 2021, autor: rpa