Aj keď hrozby terorizmu a kriminality v rámci EÚ zostávajú vážne, nové výzvy ako napr. kybernetické útoky si už v súčasnosti vyžadujú koordinovaný prístup a implementáciu nových koncepcií na národnej aj EÚ úrovni. Je potrebné, aby došlo k ďalšiemu posilneniu ochrany a odolnosti tak fyzických ako aj digitálnych infraštruktúr. Zavádzanie nových technologických riešení pre lepšiu integrovanú správu hraníc musí reflektovať vyššiu frekvenciu výskytu nepravidelnej migrácie, spôsobenej pretrvávajúcou neistotou a ekonomickou nestabilitou v susedných krajinách EÚ i mimo nej, ako aj nárast legálneho pohybu osôb a tovaru. Katastrofy, či už prírodné alebo spôsobené človekom, si vyžadujú lepšiu prípravu v oblasti prevencie a znižovania strát na životoch, ohrozenia zdravia a kvality životného prostredia, hospodárskych a materiálnych škôd ako aj samotné lepšie pochopenie znižovanie rizík katastrof. Je veľmi pravdepodobné, že klimatická zmena ešte zhorší existujúce bezpečnostné hrozby a prinesie nové alebo rozšíri existujúce bezpečnostné riziká a katastrofy. Európa a jej členské štáty sa musia poučiť zo súčasnej COVID-19 pandémie, vyvodiť ponaučenie pokiaľ ide o pripravenosť, budovať kapacity a zlepšiť reakcie na tento typ katastrofy.
Vízia klastra 3 spočíva v širšej podpore reakcií EÚ na vyššie uvedené bezpečnostné hrozby pri súčasnom zachovaní voľného pohybu osôb a tovarov a ochrane schengenského priestoru. Cieľom je podpora „odolnej a stabilnejšej Európy, ktorá chráni“ a konkurencieschopnosti celého sektora európskej civilnej bezpečnosti.
Dôvodom rýchleho rozvoja a zmien týchto hrozieb sú spoločenský a technologický vývoj. Ten spôsobuje, že reakcia je čoraz zložitejšia. Bezpečnostný výskum môže slúžiť ako nástroj na prechod od reaktívneho prístupu k bezpečnosti k proaktívnemu prístupu založenému na predpovediach, prevencii a očakávaniach.
Klaster 3 podporuje najmä nasledovné tri politické priority Európskej komisie: „Promoting our European way of life“, „European Green Deal“ a „Europe fit for the digital age“.
Tieto sa ďalej odzrkadľujú v nasledovných politikách v oblasti bezpečnosti: „Security Union Strategy“, „Counter-Terrorism Agenda“, zabezpečenie a správa hraníc v rámci „New Pact on Migration and Asylum“, politiky v rámci „EU Disaster Risk Reduction“, „EU Maritime Security Strategy“ a „EU Cybersecurity Strategy“.
Základným dokumentom je dvojročný pracovný program.
Destinácia 1: Lepšia ochrana EÚ a jej občanov pred trestnou činnosťou a terorizmom
Lepšia ochrana EÚ a jej občanov pred trestnou činnosťou a terorizmom (Better protect the EU and its citizens against Crime and Terrorism)
Cieľom tejto destinácie je zlepšiť prevenciu, vyšetrovanie a zmierňovanie dopadov trestnej činnosti vrátane nových, vznikajúcich spôsobov činnosti zločincov (napr. využívanie digitálnych technológií). Základom tohto prístupu je hlbšie pochopenie ľudských a sociálnych aspektov relevantných spoločenských výziev ako je sexuálne zneužívanie detí, násilná radikalizácia, obchodovanie s ľuďmi, dezinformácie a falošné správy, korupcia a počítačová kriminalita. Výskum môže pomôcť pri prenose týchto poznatkov do operatívnych činností policajných orgánov a organizácií občianskej spoločnosti.
Destinácia 2: Účinné riadenie vonkajších hraníc EÚ
Účinné riadenie vonkajších hraníc EÚ (Effective management of EU external borders)
Cieľom tejto destinácie je budovanie kapacít v oblasti kontroly vonkajších hraníc EÚ, čo má priamy dopad na ochranu integrity a fungovania schengenského priestoru bez kontrol na vnútorných hraniciach EÚ; podpora schopnosti vykonávať systematické hraničné kontroly vrátane nevyhnutných kontrol totožnosti, zdravotných a bezpečnostných údajov; poskytovať integrovaný a nepretržitý hraničný dozor, situačné povedomie a podporu ochrany hraníc formou analýz; boj proti podvodom s totožnosťou a dokladmi; podpora budúcich technológií pre európsku pohraničnú a pobrežnú stráž; podpora interoperability informačných systémov EÚ v oblasti výmeny a analýzy údajov; podpora lepšieho identifikovania rizika, reakcie na incidenty a prevencie kriminality; zlepšenie európskej pripravenosti na budúce rýchlo sa vyvíjajúce hrozby v oblasti ochrany hraníc a ich riadenie; aktualizácia riadenia námornej bezpečnosti vrátane migrácie, obchodovania s ľuďmi, ako aj vyhľadávacích a záchranných zručností.
Destinácia 3: Odolná infraštruktúra
Odolná infraštruktúra (Resilient infrastructure)
Cieľom tejto destinácie je formou vedecko-výskumných a inovačných projektov podporiť ochranu európskych infraštruktúr, čo umožní verejným a súkromným subjektom čeliť súčasným a vznikajúcim hrozbám. Stratégia bezpečnostnej únie definuje ochranu kritických infraštruktúr ako jednu z hlavných priorít EÚ a jej členských štátov na nasledujúce roky. Osobitný dôraz kladie na rastúcu vzájomnú prepojenosť infraštruktúr a na nové komplexné hrozby: technologické trendy ako použitie umelej inteligencie, rýchly vývoj sofistikovaných bezpilotných prostriedkov, vplyv prírodných a človekom spôsobených katastrof, významné hrozby ako napr. pandémia COVID-19 a iné neočakávané udalosti. Pripravenosť a ochrana infraštruktúry je technologicky náročná, je ovplyvnená rôznymi globálnymi trendami a z tohto dôvodu je potrebné ju podporovať cieleným bezpečnostným výskumom.
Destinácia 4: Zvýšená kybernetická bezpečnosť
Zvýšená kybernetická bezpečnosť (Increased Cybersecurity)
Európa musí vybudovať systém odolný voči kybernetickým útokom, pričom musí dbať na to, aby sa posilnila ochrana osobných údajov a sloboda občanov. Digitálna transformácia si vyžaduje podstatné zlepšenie kybernetickej bezpečnosti, zabezpečenie ochrany rastúceho počtu pripojených zariadení a bezpečnú prevádzku sieťových a informačných systémov vrátane tých, ktoré sa používajú v energetike, dodávkach a rozvodoch pitnej vody, vo vozidlách a dopravných systémoch, nemocniciach a celom zdravotnom systém, financiách, vo verejných inštitúciách, výrobných podnikoch a domácnostiach.
Destinácia 5: Spoločnosť odolná voči katastrofám
Spoločnosť odolná voči katastrofám (A Disaster-Resilient Society for Europe)
Táto destinácia podporuje implementáciu medzinárodných politík a iniciatív ako napr. Sendajský rámec pre znižovanie rizika katastrof, Green Deal, SDG a európskych iniciatív a politík ako EU Disaster Risk Reduction, politiky zamerané na prírodné a človekom vyvolané hrozby (úmyselné aj neúmyselné), Climate Adaptation Strategy, Security Union Strategy a Counter-Terrorism Agenda.
Zvyšujúca sa závažnosť a frekvencia extrémnych prírodných javov (napr. povodne, horúčavy a mimoriadne chladné obdobie, búrky a lesné požiare), ktoré sú výsledkom vplyvu človeka na zmenu podnebia, zvyšuje zraniteľnosť spoločnosti a vyžaduje osobitné zameranie výskumu. Na druhej strane, geologické riziká (napr. zemetrasenia, tsunami, sopečné erupcie) a riziká s tzv. pomalým nástupom (napr. stúpanie hladiny morí a oceánov, topenie ľadovcov, suchá) taktiež musia byť nepretržite monitorované. Antropogénne hrozby vyžadujú posilnenie kapacít krízového riadenia, čo dokazujú nedávne priemyselné nehody a teroristické útoky spojené s chemickými, biologickými, rádiologickými, jadrovými a výbušnými materiálmi (CBRN-E). V konečnom dôsledku, kríza COVID-19, odhalila vystavenie spoločnosti väčšiemu riziku pandémie ako sme si mysleli. Globálne nerovnosti často zhoršujú odolnosť spoločností a zvyšujú zraniteľnosť ich členov, infraštruktúr a ekonomík.
Destinácia 6: Posilnený bezpečnostný výskum a inovácie
Posilnený bezpečnostný výskum a inovácie (SSRI - Strengthened Security Research and Innovation)
Cieľ tejto destinácie bol navrhnutý tak, aby slúžil rovnako všetkým očakávaným dopadom klastra 3. Výskum v rámci tohto klastra prispeje k zvýšeniu dopadu všetkých aktivít realizovaných v celom bezpečnostnom ekosystéme EÚ a prispeje k plneniu jeho základných hodnôt: zabezpečiť, aby sa výskum a inovácie v oblasti bezpečnosti naďalej zameriavali na potenciálne konečné využitie jeho výsledkov; prispieť k plánovaniu EÚ bezpečnostných spôsobilostí; zabezpečiť rozvoj bezpečnostných technológií, ktoré sú spoločensky prijateľné; zabezpečiť úspešnú industrializáciu, komercializáciu, akvizíciu a zavádzanie úspešných výsledkov výskumu a inovácií; zabezpečiť autonómiu EÚ a technologickú suverenitu v kritických bezpečnostných oblastiach prispievaním ku konkurencieschopnejšej a odolnejšej priemyselnej a technologickej základni EÚ.
Zatiaľ čo ostatné destinácie pracovného programu klaster 3 ponúkajú financovanie výskumných a inovačných riešení zameraných na špecifické bezpečnostné hrozby, cieľ tejto destinácie je vytvoriť nástroje, ktoré pomôžu priblížiť tieto riešenia na trh.
Pracovné programy:
Anotované formuláre pre IA a RIA
Politiky:
Stratégia EÚ pre bezpečnostnú úniu (EU Security Union Strategy)
Strategický Plán Horizont Európa (2021 - 2024)
Program boja proti terorizmu pre EÚ: predvídanie, predchádzanie, ochrana a reakcia (A Counter-Terrorism Agenda for the EU: Anticipate, Prevent, Protect, Respond)
Pakt o migrácii a azyle (New Pact on Migration and Asylum)
Organizácie a združenia:
CERIS - Community for European Research and Innovation for Security
European Association of Research and Technology Organisations (EARTO)
European Cyber Security Organisation (ECSO)
European Organisation for Security (EOS)
Seren4 dokumenty:
Newsletter - Júl 2021
Newsletter - August 2021
Success story - SIMAVI
Success story - Polish Platform for Homeland Security
Klaster 3: Civilná bezpečnosť pre spoločnosť – dvojročný pracovný program (2023-2024).
Otvorenie | Uzávierka | Názov | Status |
---|
Výzvy na roky 2023 -2024 podľa pracovného programu
Výzvy 2023 pre jednotlivé témy budú otvorené: 29. júna 2023 a dátum uzávierky výziev je plánovaný na 23. november 2023.
Destinácia 1: Lepšia ochrana EÚ a jej občanov pred trestnou činnosťou a terorizmom – spolu bude 12 tém (12 topics)
Destinácia 2: Účinné riadenie vonkajších hraníc EÚ – spolu bude 8 tém (8 topics)
Destinácia 3: Odolná infraštruktúra - spolu budú 4 témy (4 topics)
Destinácia 4: Zvýšená kybernetická bezpečnosť – spolu budú 5 témy (5 topics)
Destinácia 5: Spoločnosť odolná voči katastrofám pre Európu – spolu bude 9 tém (9 topics)
Destinácia 6: Posilnený bezpečnostný výskum a inovácie – spolu budú 4 témy (4 topics)
Výzvy pre jednotlivé témy budú otvorené:
2023 - Dátum otvorenia výziev: 29. jún 2023. Dátum uzavretia výziev: 23. november 2023
2024 - Dátum otvorenia výziev: 27.jún 2024, Dátum uzavretia výziev: 20. november 2024
Dátumy sú orientačné a môžu sa aj zmeniť.