Slováci vyvíjajú unikátne lietadlo na vodíkový pohon, má slúžiť na záchranu životov aj ekologickú prepravu

Po 4 rokoch náročných výberových procesov pre schému IPCEI Hy2Move zaradila Európska komisia v spolupráci s jej Joint Research Centre do skupiny 11 vodíkových inovátorov ako je AIRBUS, BMW a Michelin aj slovenský ambiciózny R&D spin-off TOMARK PROTON založený východoslovenskou strojárenskou a leteckou spoločnosťou TOMARK.

Cieľom slovenského viac ako 6-ročného projektu s označením H2 VTOL je do roku 2030 vyvinúť jedno z prvých vodíkom poháňaných lietadiel s vertikálnym vzletom a pristátím vhodným pre leteckú záchrannú službu, prípadne pre budúcu mestskú leteckú mobilitu. Popri tom budú vyvíjané a certifikované letecké recyklovateľné vysokotlakové vodíkové kompozitové nádrže a ventily, ktoré nájdu svoje uplatnenie aj v iných formách dopravy a priemyslu.

Pri týchto kľučových, ale aj menších čiastkových úlohách, budeslovenská firma TOMARK PROTON v rámci skupiny Hy2Move koordinovane spolupracovať na vytvorení základov vodíkovej mobility s AIRBUS-om (Nemecko), AIRBUS-om (Španielsko), BMW (Nemecko), Evolution Synergetique Automotive (Španielsko), HDF (Francúzsko), Neuman & Esser (Nemecko) a so Skeleton Technologies (Estónsko).

Dohodnutá je tiež spolupráca s 9 univerzitami z Fínska, Nemecka, Estónska, Čiech a Slovenska. VŠB – Technická univerzita Ostrava bude napríklad testovať a analyzovať kompozitové nádoby vyvíjané v spolupráci s BMW a TOMARK PROTON-om. Letecká fakulta Technickej univerzity Košice pripraví s AIRBUS-om (Španielsko) a TOMARK PROTON-om pokrokový výukový systém pre vodíkové letectvo na báze virtuálnej reality a 3D headset-u.

Tento technologicko-ekologický projekt celoeurópskeho významu je súčasťou vznikajúceho EastGate H2V – východoslovenského vodíkového údolia a členom nového Centra výskumu vodíkových technológií (CVVT). Vďaka využitiu vodíka v doprave zvýši energetickú bezpečnosť a prispeje k dekarbonizácii Slovenska. Tiež povedie k posunu Slovenska v inovačnom rebríčku, zvýši investície do výskumu a vývoja, a priláka vysokokvalifikovaných ľudí zo zahraničia, pričom sa predpokladá patentová ochrana 20 vynálezov.

Vzhľadom na vysokú mieru inovácií, cezhraničných spoluprác, technologického a finančného rizika, ale tiež strategický význam pri napĺňaní cieľov Európskej zelenej dohody (klimatická neutrálnosť do roku 2050) bol projekt H2 VTOL úspešne notifikovaný v rámci schémy Important Project of Common European Interest (IPCEI) Hy2Move pre štátnu pomoc takmer 60 miliónov EUR.

Východ Slovenska sa môže stať centrom európskej leteckej revolúcie. Vývoj prototypu jedného z prvých vodíkových lietadiel s vertikálnym vzletom a pristávaním podporuje aj Európska únia ako jeden z najinovatívnejších projektov v rámci budúcnosti zelenej mobility.

Projekt, ktorý zahŕňa vývoj lietadla na vodíkový pohon s možnosťou vertikálneho štartu, ako aj vývoj a certifikáciu odľahčených recyklovateľných vodíkových nádrží a ventilov na stlačený vodík pre letectvo a iné formy dopravy predstavili v utorok v Bratislave.  Zároveň vznikne pilotný ekosystém vodíkovej mobility – od zelenej výroby a skladovania vodíka cez tankovanie až po vodíkové lietadlo s postupným presahom do autonómnych dronov. Technologická novinka zo Slovenska už stihla vzbudiť vlnu záujmu po celej Európe aj na Blízkom východe. “S vývojom sme začali minulý rok, H2 VTOL má potenciál nielen ekologicky nahradiť vrtuľníky, ale aj predefinovať dopravu v mestách či logistike, čo vzbudilo pozornosť viacerých investorov,” povedal Martin Sedlák, spolumajiteľ a riaditeľ spoločnosti TOMARK PROTON, ktorá lietadlo vyvíja na konferencii o ekosystéme vodíkovej mobility. Spoločnosť už dnes spolupracuje s technologickými lídrami ako BMW, NEUMAN & ESSER, HDF Energy, EVO, či Skeleton Technologies.“Ide o významný technologický krok. Podľa mojej mienky bude znamenať revolúciu vo svete vodíkového letectva. Veľmi jasne vnímam vo svete trend uberať sa cestou nových nízkoemisných mobilných technológií,” povedal Juraj Sinay, profesor na univerzitách v Košiciach a Ostrave a poradca štátneho tajomníka ministerstva hospodárstva pre vodíkové technológie.

Podľa Sinaya má okrem technologických inovácií projekt aj výrazný spoločenský dopad. Vytvorí viac 16 výskumných pozícií a takmer 5000 nepriamych pracovných miest. Zapojí sa doňho celkom 9 univerzít, počíta sa so vznikom  20 patentov, posilní sa energetická bezpečnosť a zníži uhlíková stopa v rámci Slovenska.

Projekt H2 VTOL je notifikovaný Európskou komisiou ako jeden z TOP 10 inovačných projektov kategórie IPCEI (Dôležitý projekt spoločného európskeho záujmu) v oblasti vodíkovej mobility, bude trvať 6 rokov, s celkovými oprávneným  nákladmi 64,8 milióna eur. Prechod na sériovú výrobu je naplánovaný na rok 2031.

mit, 17.9.2025