HOME

Rámcový program
HORIZONT EURÓPA

Vyhlásenie podpredsedu EK Maroša Šefčoviča po stretnutí s aktérmi z priemyslu v rámci Európskej batériovej aliancie

Aktualita

Launch of EBA250 - European Battery Alliance

Podpredseda EK 19. mája 2020 usporiadal videokonferenciu so skupinou zástupcov na vysokej úrovni s cieľom prediskutovať, ako môže Európska batériová aliancia (European Battery Alliance – EBA) prispieť k obnove po koronavíruse v EÚ. Videokonferencie sa zúčastnil aj podpredseda Európskej investičnej banky (EIB) Andrew McDowell.

Napriek súčasnej kríze zostala EBA vo svojej kľúčovej pozícii na dobrej ceste. Zástupcovia odvetvia dali najavo svoje odhodlanie urýchliť projekty v celom hodnotovom reťazci aby pomohli vytvárať pracovné miesta a rast v Európe a zároveň podporovať ekologický a digitálny prechod. Podľa EIT-InnoEnergy je plán zrýchlenia navrhovaný priemyslom stanovený na vytvorenie až 1 milióna pracovných miest v európskom ekosystéme batérií v hodnote 210 miliárd EUR do roku 2022. Podľa EIB, projekty batérií v celom hodnototvornom reťazci zostávajú medzi hlavnými investičnými prioritami – s pôžičkou vo výške 1 miliardy EUR, ktoré boli doteraz pridelené EIB, pričom spolu sa využilo 4,7 miliardy EUR.

EBA má zásadný význam pre posilnenie odolnosti a strategickej autonómie Európy v kľúčových priemyselných systémoch, najmä znížením našej závislosti od tretích krajín, ako sú Čína a Južná Kórea.

Pred pandémiou koronavírusu sa európsky ekosystém batérií už začal rozvíjať. V členských štátoch EÚ sa objavilo niekoľko projektov pokrývajúcich hodnototvorný reťazec od ťažby a spracovania lítia po batérie a recykláciu.  Elektrické autá sa v Európe stávajú čoraz väčšinovým prúdom, pričom hlavní výrobcovia automobilov oznamujú širšie portfólio modelov elektrických vozidiel. Európa tiež zaznamenala najrýchlejší rast z jednotlivých regiónov v plánovanej kapacite výroby lítium-iónových batérií, pričom jej globálny podiel by mal do roku 2024 dosiahnuť 14,7 % čim by predbehla USA a Áziu (okrem Číny).

V tejto súvislosti boli požiadané priemyselné subjekty, aby predložili svoje akčné plány na udržanie a posilnenie tejto dynamiky a vychádzali z nasledujúcich bodov:

  • Nasadenie elektrických vozidiel: v prvých troch mesiacoch roku 2020 mali elektrické vozidlá úžitok z poklesu dopytu po dieselových a benzínových vozidlách, pričom ich trhový podiel stúpol na 6,8 % (2,5 % v Q1 2019), najmä vďaka novým emisným hodnotám CO2, ktoré nadobudli účinnosť;
  • Očakávané trendy výroby: počet modelov elektrických vozidiel vyrábaných v EÚ má prudko vzrásť z 98 modelov, ktoré sú v súčasnosti k dispozícii, na približne 214 modelov v roku 2021;
  • Vyhliadky na sebestačnosť lítia: v Európe sa začali 4 udržateľné projekty ťažby lítia v celkovej výške 2 miliardy EUR (ES, PT, DE/CZ, DE/FR) a mali by byť v prevádzke do roku 2022 – 2024. Ich vplyv bude významný, pretože sú pripravené uspokojiť až 80 % európskych potrieb lítia do roku 2025, čim priamo prispievajú k našej strategickej autonómii.

Po videokonferencii 19. mája 2020, bude EK pokračovať v inkluzívnom mobilizovaní všetkých aktérov priemyslu, členských štátov EÚ a EIB s cieľom zabezpečiť úspešnú realizáciu prebiehajúcich investícií.

Koronakríza zdôraznila potrebu zvýšiť našu priemyselnú odolnosť a hospodársku bezpečnosť v strategických odvetviach a technológiách meniacich pravidlá hry v budúcnosti. Iniciatívy v rámci EBA môžu preto výrazne podporovať oživenie EÚ zamerané na budovanie udržateľnej, konkurencieschopnejšej a odolnejšej ekonomiky.

Videokonferencia, ktorú zorganizoval EIT InnoEnergy a ktorej predsedal podpredseda EK Maroš Šefčovič, sa zúčastnili generálni riaditelia z 12 európskych spoločností zastupujúcich celý hodnototvorný reťazec produkcie batérií. Ide o nasledujúce spoločnosti: BASF, E-bility, EDF, Forsee Power, Infinity, Northvolt, Orano, SAFT, Schneider, Umicore, Volkswagen, Vulcan Energy Resources.

EBA Cycle small

Zdroj:  EK, zverejnené: 20.5.2020, autor: rpa