Vitajte na informačnom portáli
o Európskom výskumnom priestore (ERA)

Vodíková doprava na Slovensku

Na Slovensku je už oficiálne prvé vodíkové auto. Budúcnosť vodíka na našom trhu podporuje aj veľký záujem zo strany slovenských podnikateľov, ktorí prihlásili do výzvy IPCEI v oblasti vodíkových technológií rekordný počet 32 projektov.

Vodíkové čerpacie stanice na Slovensku doteraz neexistovali. Ministerstvo hospodárstva SR ich v roku 2021 vybuduje v Bratislave a Košiciach.

Ako uviedol minister hospodárstva SR Richard Sulík: “Tento rok by sme mali mať čerpacie stanice, jednu v Bratislave a druhú v Košiciach. Zaplatíme to z eurofondov, ktoré sú určené na inovácie. Vodíkové technológie bezpochyby sú inováciami.”

Náklady na výstavbu sa pohybujú rádovo v stovkách tisíc EUR. Ako tvrdí Peter Blaškovitš, generálny riaditeľ Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry (SIEA): “Náklady na vybudovanie jednej plniacej stanice sa pohybujú od 500-tisíc eur po dva milióny EUR, zistili sme si to z prieskumu trhu.”

Prvé vodíkové auto, alebo vodíkový elektromobil, bol 11. februára 2021 uvedený na slovenský trh. Ide o najnovšiu generáciu Toyota Mirai s dojazdom vyše 650 km.

Ako dodal Milan Kočka z Toyota CE Slovakia: “Emisie sú nulové. Jediný produkt, ktorý vychádza z tohto vozidla je čistá voda, respektívne vodná para”.

Druhým svetovo rozšírením vodíkovým elektromobilom je Hyundai Nexo. Ten však na Slovensku ešte nebol uvedený na trh. Ministerstvo hospodárstva SR (MH SR) pracuje na tom, aby dotiahla výrobu tohto modelu na Slovensko do závodu Kia Motors pri Žiline, keďže Kia a Hyundai sú jeden spoločný koncern.

MH SR plánuje na Slovensku vyrábať aj vodíkový autobus a vodíkový vlak, pričom v tejto snahe prepája domácich výrobcov aj s univerzitami.

Výroba vodíka z prebytkov z jadra

Vo vodíkovej stratégii Európskej únie sa ako alternatívne palivo podporuje hlavne zelený vodík, teda vodík vyrobený len z obnoviteľných zdrojov.

Na to však niektoré krajiny, vrátane Slovenska, nemajú výrobné kapacity. Premiér Igor Matovič tvrdí, že na Slovensku razí hlavne cestu výroby modrého vodíka. Ten by sa mal vyrábať z prebytočnej výroby našich dvoch jadrových elektrární počas noci.

V noci je malý odber elektriny v rozvodnej sieti a naše jadrové elektrárne musia bežať na plný výkon. Premiér vidí využitie takto vyrobeného vodíka aj ako ekologické palivo pre vozidlá. Minister hospodárstva Sulík však podľa vlastných vyjadrení preferuje na Slovensku výrobu zeleného vodíka.

Nízka efektívnosť vodíka

Vodíkový pohon je mnohými podporovaný ako ekologická forma pohonu. Automobilka Toyota si dlhodobo razí stratégiu vodíkových vozidiel. Dodnes nemá jediný batériový elektromobil na trhu. S vodíkom sa jej darí na niektorých trhoch, vrátane Japonska, Kalifornie alebo Nemecka. Nejde však o veľmi efektívny druh pohonu.

Koncern Daimler AG, ktorý vlastní značku Mercedes-Benz, to hrá s vodíkom “na dve strany”. Pre svoje osobné automobily vodíkový pohon úplne zrušil, no podporuje ho v nákladnej doprave. Na trhu sú aj vodíkové autobusy.

Medzi odporcov vodíka v osobných autách už patria viaceré automobilové koncerny. Volkswagen Group zverejnil jasnú infografiku s efektivitou tohto pohonu. Výrazne efektívnejší je pohon batériových elektromobilov.

Šéf VW Herbert Diess 11. februára 2021 na Twitteri vyzval politikov, aby konečne akceptovali vedu a nepodporovali vodík pre osobné automobily. Je vhodné ho využiť v leteckom priemysle, pri výrobe ocele alebo chemikálií.

Porovnanie energetickej efektivity vodíkového elektromobilu a batériového elektromobilu (Zdroj: VW)

Zdroj: SARIO; https://www.mojelektromobil.sk, zverejnené: 19.2.2021, autor: rpa