Vitajte na informačnom portáli
o Európskom výskumnom priestore (ERA)

V Estónsku sa predstavilo prvé autonómne vodíkové vozidlo na svete

The first autonomous hydrogen vehicle, created by the Estonian enterprise Auve Tech in cooperation with University of Tartu researchers, and President of the Republic of Estonia Kersti Kaljulaid. Photo by Auve Tech

5. júla 2021 sa v estónskom Tartu po prvýkrát predstavilo verejnosti prvé autonómne vodíkové vozidlo na svete, ktoré vytvoril estónsky podnik Auve Tech v spolupráci s výskumníkmi z Univerzity v Tartu. Prvým cestujúcim na vodíkovom vozidle bola estónska prezidentka Kersti Kaljulaidová.

Vodíkový raketoplán, ktorý začiatkom júna 2021 úspešne najazdil prvé testovacie kilometre a bol schválený estónskou správou ciest pre verejnú dopravu, bol dokončený vďaka spolupráci, ktorá sa začala vo februári 2020. Vozidlo je poháňané nízkoteplotnými vodíkovými článkami, ktoré boli vyvinuté na Univerzite v Tartu a ktoré vyrábajú energiu z vodíka priamo vo vnútri samoriadiaceho raketoplánu Auve Tech. Má kapacitu až šesť cestujúcich a je zameraná predovšetkým na zlepšenie prepravy na poslednú míľu. Rovnako ako iné vozidlá spoločnosti Auve Tech, aj raketoplán môže jazdiť bez ľudského zásahu vo verejnej doprave aj v polouzavretých priestoroch; jeho pohyby je možné monitorovať a v prípade potreby korigovať diaľkovým ovládaním.

Na premiére vozidla pred hlavnou budovou Univerzity v Tartu predniesla prezidentka Estónskej republiky Kersti Kaljulaid prejav, v ktorom zdôraznila, že vývoj vodíkového raketoplánu nie je len dôležitým míľnikom v integrácii dvoch sľubných technológií budúcnosti, ale zároveň predstavuje významný krok k novej realite, v ktorej sa ľudia a inovatívne vedecké riešenia stretávajú v každodennom živote. Ako uviedla Kaljulaid: „Nikto na svete sa neodvážil minúť čas a prostriedky na spojenie dvoch paralelných vývojov v doprave – autonómneho riadenia a diaľkového ovládania s vodíkovým palivom. To ukazuje, že obe technológie sú stále v experimentálnom štádiu. Podnikateľ, ktorý spája tieto dve veci, nepochybne riskuje, že nie je dvakrát, ale dva na druhú také veľké. Vlastne nevieme, čo presne bude naša budúcnosť a ako skoro tu bude. Ako vždy, problém nie je vo vede alebo technike, ale v ľudskej bytosti. Nevieme si predstaviť, čo sa stane, keď máme v premávke dva typy vodičov. Je možné, že my, Homo sapiens, musíme ustúpiť od volantu, aby sme vytvorili priestor pre samoriadiace vozidlá.” Ako ďalej dodala prezidentka: „Za posledných 30 rokov Estónci vykonali veľa vecí, o ktorých iní hovorili, že by tak urobili, ale netrúfajú si na ne. V tomto zmysle vodíkové auto Auve Tech dokonale zapadá do svetonázoru Estóncov.“

Väino Kaldoja, zakladateľ spoločnosti Auve Tech a autor konceptu Iseauto, hovorí, že v malom Estónsku je možné urobiť veľké veci za krátky čas. Ako uviedol Kaldoja: „Toto sme zažili pred niekoľkými rokmi, keď sme schválili naše vozidlo Iseauto ako legálne na cestách aj teraz, keď ako prví na svete kombinujeme autonómne riadenie a vodíkovú energiu vo vozidle.“ Pre Kaldoja je dôležitý nielen konečný výsledok, ale aj študenti, vedci a odborníci zapojení do procesu, ktorí sa dokázali aktívne podieľať na vytváraní niečoho jedinečného. Do projektu vodíkovej kyvadlovej dopravy bolo zapojených viac ako 50 študentov a všetci získali veľa cenných poznatkov o inovatívnej vodíkovej technológii. Ako ďalej dodal zakladateľ spoločnosti Auve Tech: „Dnešok je určite významným dňom pre celý svet, ale stále máme toľko energie, takže pre nás predstavuje iba medzník na našej dlhej ceste.“ Vodíkový raketoplán sa bude volať Liisu, po vnučke Väina Kaldoje Lisandre. Ako ďalej vysvetlil Kaldoja: „Toto je naše prikývnutie všetkým estónskym dievčatám a chlapcom, ktorí sú ešte v škole a sú zvedaví na ďalšie vedomosti.“

Profesor fyzikálnej chémie a riaditeľ Chemického ústavu na Univerzite v Tartu, akademik Enn Lust je spoločnosti Auve Tech veľmi vďačný za rozhodnutie zapojiť vedcov z Tartu do premeny ich autonómneho vozidla na vodíkový pohon. Ako uviedol Lust: „Je pre nás dôležité ukázať iniciatívu pri vývoji palivových článkov, ktoré premieňajú vodík na energiu. Vodík je jediným udržateľným riešením v situácii, keď do roku 2030 musí byť minimálne 12 % estónskej dopravy poháňaných obnoviteľnými palivami. Dokázali sme, že v spolupráci so súkromným sektorom dokážeme nájsť riešenie.“ Tvrdí, že teraz by sa to malo ďalej rozvíjať na národnej úrovni. Ako ďalej dodal Lust: „Estónsko je malá krajina, v ktorej je možné rýchlo vybudovať celonárodnú vodíkovú infraštruktúru, podobne ako v Nemecku, kde je maximálna vzdialenosť medzi čerpacími stanicami na vodík menšia ako 150 km.“

Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti Auve Tech Johannesa Mossova je vodíkové vozidlo bez vodiča ekologickou alternatívou k osobným automobilom. Ako dodal Mossov: „Vodík použitý vo vodíkovom článku umožňuje vyrábať elektrinu potrebnú na chod vozidla vo vnútri vozidla a jediným vedľajším produktom je odparená voda a teplo. Jeho rýchle nabíjanie v porovnaní s elektromobilmi umožňuje vozidlu predĺžiť pracovnú dobu, zvýšiť efektívnosť a zaviesť spôsob integrácie autonómnej dopravy do nášho každodenného života.“

Zdroj: https://sciencebusiness.net, https://www.ut.ee, zverejnené: 13. 7. 2021, autor: rpa