Vitajte na informačnom portáli
o Európskom výskumnom priestore (ERA)

Podpora odborného vzdelávania a prípravy pomocou technológií

Demo of the Static AR app, which allows apprentices to see and understand the forces acting on a roof structure. © Alain Herzog 2017 EPFL
Systém odborného vzdelávania a prípravy vo Švajčiarsku. Zdroj: https://actu.epfl.ch

Výskumníci z École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL) vo Švajčiarsku už viac ako 15 rokov skúmajú spôsoby, ako zlepšiť odbornú prípravu pre učňov. Zistenia sú zhrnuté v nedávno vydanej publikácii a na webovej stránke pre učiteľov a v súčasnosti sa vyvíjajú nové vzdelávacie technológie.

Švajčiarsko je známe svojim fondue, presnými vlakmi a hodinárskym priemyslom. Krajina má však aj iný nárok na slávu: systém odborného vzdelávania a prípravy (OVP). Na konci povinnej školskej dochádzky sa učni zapoja do troj- alebo štvorročného programu, ktorý kombinuje odbornú prípravu v hostiteľskej spoločnosti s triedami na odbornej škole. „Švajčiarsky oficiálny diskurz umiestňuje OVP niekde blízko k Rogerovi Federerovi,“ vtipkuje profesor EPFL Pierre Dillenbourg, ktorý strávil 15 rokov ako vedúci vedúceho domu DUAL-T, v nedávno vydanej publikácii Educational Technologies for Vocational Training: Experiences as Digital Clay.

Publikácia sumarizuje 15 rokov výskumu digitálnych technológií pre odborné vzdelávanie, ktoré uskutočnila EPFL v spolupráci so Švajčiarskou federálnou univerzitou pre odborné vzdelávanie a prípravu (SFUVET) v Lugane a Univerzitou vo Fribourgu. Prioritou číslo jeden je budovanie mostov medzi školou a svetom práce. Ako uviedol Dillenbourg: „Systém odborného vzdelávania a prípravy funguje v silách. To, čo sa učni učia v škole, nie je v súlade s tým, čo robia na pracovisku. Preto sme vyvinuli model „Erfahrraum“, ktorý využíva digitálnu technológiu na prenesenie pracovných skúseností do triedy.“

Získavanie hodnoty z technológie

V rámci tejto práce na budovaní mostov výskumníci vyvinuli Realto, online vzdelávaciu platformu, kde si učni môžu sťahovať a komentovať fotografie a videá a potom ich zdieľať s učiteľmi a vedúcimi. Navrhli tiež nástroje virtuálnej reality, ktoré umožňujú používateľom vykonávať úlohy, ktoré by v skutočnom svete neboli možné, a získať prehľad o javoch, ktoré sú voľným okom neviditeľné. Jedným z príkladov je Tinkerlamp, kombinovaný projektor a systém malých modelov na optimalizáciu skladu. Ďalšou je aplikácia Static AR, ktorá umožňuje učňom vidieť a pochopiť sily pôsobiace na strešnú konštrukciu.

Ako vysvetlil Dillenbourg: „Používanie technológie na simuláciu reality nie je samo o sebe obzvlášť zaujímavé. Chceli sme preskúmať, ako by sme z týchto nástrojov mohli odvodiť vzdelávaciu hodnotu. To znamená, že technológia nie je strieborná guľka. Nakoľko je to užitočné, závisí od toho, ako to používate.“ Nová webová stránka, eduscenarios.ch, stavia na práci, ktorú vykonal tím DUAL-T. Obsahuje výber vzdelávacích aktivít s podporou technológií, ktoré môžu učitelia odborného vzdelávania a prípravy použiť na odstránenie priepasti medzi triedou a pracoviskom.

Ako uviedol Richard Lee Davis: „Vyvinuli sme 14 scenárov, pričom všetky sa dajú ľahko reprodukovať a prispôsobiť.“ Postdoktorandský výskumník v laboratóriu pre interakciu medzi počítačom a človekom vo vzdelávaní a výučbe (CHILI) EPFL dohliadal na dizajn webovej stránky a scenárov. Ďalej dodal: „Boli sme odhodlaní sprístupniť tieto aktivity každému učiteľovi, ktorý ich chce použiť.“ Pre každý scenár webová stránka poskytuje prehľad, popis vyučovacieho prístupu, „recept“ na jeho použitie v triede, zoznam digitálnych nástrojov na podporu aktivity a časť „tipy a triky“.

Digitálny koučing

EPFL pokračuje v ďalšom výskume zameranom na odborné vzdelávanie a prípravu prostredníctvom Digital Vocation, Education and Training (D-VET) Hub, ktoré vedie profesorka Tanja Käser, vedúca laboratória strojového učenia pre vzdelávanie (ML4ED). Napríklad tím D-VET Hub vyvinul interaktívne simulácie na skúmanie zložitých scenárov na pracovisku v triede: ChemLab je virtuálne laboratórium, kde môžu učni experimentovať s modifikovateľnými komponentmi; HeatingSim simuluje solárny vykurovací systém s adaptívnymi nastaveniami; a PharmaSim je virtuálna lekáreň, v ktorej musia učni radiť zákazníkovi.

Ako uviedol Thiemo Wambsganss, postdoktorandský výskumník v laboratóriu ML4ED: „Naším cieľom je navrhnúť inovatívne nástroje, ktoré sa dajú nasadiť vo veľkom meradle vo švajčiarskych školách.“

Ďalej dodal: „Tieto nástroje vytvárame na základe vstupov od veľkého počtu učiteľov a používame metódy strojového učenia na štúdium toho, ako ovplyvňujú učenie a ako ich možno zlepšiť.“ Wambsganss vyvinul WritingTutor, prispôsobiteľný chatbot, ktorý analyzuje argumentačnú kvalitu textu a poskytuje individuálnu spätnú väzbu. Výskum ukázal, že tento nástroj má pozitívny vplyv na učenie.

Wambsganss sa podieľal aj na navrhovaní RELEX (Recipe Learning through Example), systému, ktorý môžu učni použiť na písanie receptov a získavanie osobnej spätnej väzby o ich výkone. Ako vysvetlil: „Štúdia zahŕňajúca 200 účastníkov ukázala, že adaptívna spätná väzba zlepšuje procesné písanie a zlepšuje používateľskú skúsenosť.“ Ďalšou výzvou tímu je presvedčiť viac učiteľov odborného vzdelávania a prípravy o potenciálnych výhodách prostredia digitálneho vzdelávania. Ako dodal na záver Dillenbourg: „Našou úlohou je inovovať a demonštrovať, čo technológia dokáže. Za viac ako 15 rokov výskumu som videl, že pedagógovia sú čoraz ochotnejší prijať možnosti digitálnych nástrojov – a že naša práca pomohla formovať federálnu politiku odborného vzdelávania a prípravy.“

Viac informácií:

Educational Technologies for Vocational Training

Zdroj: https://actu.epfl.ch, zverejnené: 16. 12. 2022, autor: rpa