Vďaka zavedeniu štítku Digital Trust Label, ktorý vyvinula Swiss Digital Initiative s pomocou odborníkov z École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL) vo Švajčiarsku, môžu používatelia jasne identifikovať dôveryhodné digitálne služby. Poskytovatelia digitálnych služieb teraz môžu dôveryhodným spôsobom deklarovať svoju digitálnu zodpovednosť.
Uvedomenie si digitálnych rizík a dopyt po väčšej digitálnej transparentnosti a zodpovednosti sú v plnej sile. Prijatie digitálnej zodpovednosti a prijatie digitálnej dôvery sú nové požiadavky na spoločnosti, aby zostali konkurencieschopné. Lídrami budúcnosti sú spoločnosti, ktoré žijú a dýchajú digitálnou zodpovednosťou. Hovoria tak, že zavádzajú princípy do praxe.
Značka Digital Trust Label, vytvorená vo Švajčiarsku participatívnym a inkluzívnym spôsobom, bola navrhnutá z pohľadu používateľa a ponúka organizáciám jedinečnú príležitosť prvýkrát vyjadriť svoj záväzok voči digitálnej zodpovednosti.
Značka Digital Trust Label označuje dôveryhodnosť digitálnej služby, ako je webová stránka alebo aplikácia, jasným, vizuálnym a jednoduchým, netechnickým jazykom, ktorému každý rozumie.
Ako vysvetlila Doris Leuthard, prezidentka Nadácie SDI: „Podobne ako organický štítok a tabuľka nutričných údajov, štítok Digital Trust Label pôsobí ako pečať dôvery v digitálnom svete.“
Digitálne služby sa testujú na základe 35 kritérií v štyroch dimenziách: bezpečnosť digitálnej služby, ochrana údajov, spoľahlivosť digitálnej služby a férová interakcia používateľov, čo zahŕňa informovanie používateľov o používaní automatizovaného rozhodovania. Katalóg kritérií bol vytvorený pod vedením EPFL a špecializovaného výboru expertov na etiketu, ďalej vyvinutý na základe spätnej väzby z verejných konzultácií, čo umožňuje nezávislý audit.
Priekopník digitálnej dôvery: Swiss Re a Swisscom sa stávajú prvými šampiónmi digitálnej dôvery
Prvými šampiónmi Digital Trust sú spoločnosti Swiss Re a Swisscom, ktoré už prešli procesom auditu na označenie Digital Trust Label a používajú tento štítok. Credit Suisse je v procese auditu. Ďalších päť spoločností sa už zaregistrovalo do procesu označovania a čoskoro začnú audit: CISCO, Credex, Kudelski, UBS a wefox Insurance.
Ako uviedol Moses Ojeisekhoba, generálny riaditeľ pre zaistenie a člen výkonného výboru skupiny, Swiss Re: „Finančné služby vyžadujú väčšiu dôveru v digitálne služby viac ako kedykoľvek predtým. Preto podporujeme značku Digital Trust Label a veríme v ňu ako hnaciu silu väčšej transparentnosti a zodpovednosti voči našim klientom.“
Urs Schaeppi, generálny riaditeľ Swisscom, dodal: „Digitálny svet je rýchly a jednoduchý, no zároveň anonymný. Na ktoré digitálne služby sa môžem spoľahnúť a ktorému poskytovateľovi môžem dôverovať, to sú otázky rozhodujúce pre úspech. Swisscom podporuje značku Digital Trust Label a základný nezávislý proces auditu, pretože vytvára transparentnosť a buduje dôveru v digitálny svet.
Téma digitálnej dôvery je aktuálna aj pre bankový sektor. André Helfenstein Generálny riaditeľ Credit Suisse (Švajčiarsko) Ltd uviedol: „Dôvera a bezpečnosť klienta sú prirodzenými základnými kameňmi švajčiarskeho bankovníctva. Platí to aj v digitálnom svete. Credit Suisse podporuje pilotnú prevádzku štítku Digital Trust Label, pretože zvyšuje transparentnosť, pokiaľ ide o dátové toky a bezpečnosť v digitálnych procesoch.“
Označenie Digital Trust Label je príkladom praktického príspevku na prenesenie švajčiarskych tradícií a hodnôt do digitálneho sveta a pôsobí ako východiskový bod pre globálny pohyb smerom k digitálnej zodpovednosti. Ako dodal Benedikt Wechsler, veľvyslanec a vedúci federálneho ministerstva zahraničných vecí pre digitalizáciu: „Nie je lepšie miesto na objavovanie a experimentovanie s novými nástrojmi pre digitálnu dôveru a zodpovednosť, ako je Ženeva. Označenie môže byť dobrým spôsobom, ako zvolať všetky medzinárodné zainteresované strany, ktoré sa zaoberajú touto problematikou, s cieľom nájsť globálny konsenzus.“
Silná podpora švajčiarskej digitálnej iniciatívy
Michael Hengartner, predseda predstavenstva ETH, a André Kudelski, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Kudelski Group, sa pripájajú k nadácii SDI Foundation. Michael Hengartner nahrádza Martina Vetterliho, prezidenta EPFL, ako zástupcu z akademickej obce, zatiaľ čo André Kudelski prináša do organizácie svoje odborné znalosti v oblasti kybernetickej bezpečnosti a súkromného sektora. Švajčiarska digitálna iniciatíva opakuje svoj záväzok k prístupu viacerých zainteresovaných strán a dáva odborníkom ešte väčšiu váhu pre ďalší rozvoj značky.
Zdroj: https://sciencebusiness.net; https://actu.epfl.ch, zverejnené: 24. 1. 2022, autor: rpa