Komisia navrhla opatrenia na posilnenie obehovosti automobilového priemyslu, ktoré sa týkajú dizajnu, výroby a spracovania vozidiel po skončení životnosti. Táto iniciatíva zlepší prístup hospodárstva EÚ k zdrojom, prispeje k plneniu cieľov EÚ v oblasti životného prostredia a klímy a zároveň posilní jednotný trh a prispeje k riešeniu výziev spojených s prebiehajúcou transformáciou automobilového priemyslu.
Očakáva sa, že navrhované opatrenia vygenerujú do roku 2035 čistý príjem vo výške 1,8 miliardy EUR, pričom sa vytvoria ďalšie pracovné miesta a posilnia sa toky príjmov pre odvetvie odpadového hospodárstva a recyklácie. Okrem toho prispejú k lepšej bezpečnosti cestnej premávky v tretích krajinách tým, že zabránia vývozu vozidiel, ktoré nie sú spôsobilé na cestnú dopravu, a znížia škodlivé znečistenie a zdravotné riziká v krajinách, ktoré dovážajú ojazdené vozidlá z EÚ.
Očakáva sa, že navrhované nariadenie, ktorým sa nahradia súčasné smernice o vozidlách po dobe životnosti a o opätovnej použiteľnosti, recyklovateľnosti a zužitkovateľnosti, bude mať významný prínos pre životné prostredie vrátane ročného zníženia emisií CO2 o 12,3 milióna ton do roku 2035, lepšieho zhodnocovania 5,4 milióna ton materiálov a zvýšeného zhodnocovania kritických surovín. Vykonávanie nariadenia povedie k dlhodobým úsporám energie vo fáze výroby, zníženiu závislosti od dovážaných surovín a podpore udržateľných a obehových obchodných modelov.
Opatrenia zamerané na obehovú transformáciu a väčšiu odolnosť v automobilovom priemysle
Predpokladá sa, že automobilový priemysel sa stane najväčším spotrebiteľom kritických surovín používaných v permanentných magnetoch elektromotorov v Európe. Posilnenie odolnosti EÚ proti narušeniam dodávateľského reťazca a zníženie jej závislosti od dovozu kritických surovín je kľúčom k prechodu na vozidlá s nulovými emisiami. S cieľom uľahčiť transformáciu odvetvia Komisia zrevidovala existujúce právne predpisy a navrhla jedno nariadenie, ktoré sa zameriava na niekoľko kľúčových prvkov s cieľom zlepšiť kvalitu dizajnu, zberu a recyklácie a zároveň uľahčiť oznamovacie povinnosti:
Ďalšie kroky
Návrh nariadenia Komisie o požiadavkách na obehovosť pri projektovaní vozidiel a o riadení vozidiel po dobe životnosti teraz posúdi Európsky parlament a Rada v rámci riadneho legislatívneho postupu.
Okolnosti predchádzajúce sporu
Každý rok viac ako šesť miliónov vozidiel v Európe dosiahne koniec svojej životnosti. Nedostatočná manipulácia s vozidlami na konci ich životnosti má za následok stratu hodnoty a znečistenie. Nedávne hodnotenie existujúcich právnych predpisov EÚ upravujúcich túto oblasť – smernica 2000/53/ES o vozidlách po dobe životnosti („smernica o vozidlách po dobe životnosti“ prijatá v roku 2000) a smernica 2005/64/ES o typovom schvaľovaní motorových vozidiel s ohľadom na ich opätovnú využiteľnosť, recyklovateľnosť a zužitkovateľnosť („smernica o typovom schválení 3R“ prijatá v roku 2005) ukázali, že boli potrebné značné zlepšenia na podporu prechodu automobilového priemyslu na obehové hospodárstvo, čím sa zníži vplyv na životné prostredie spojený s výrobou a spracovaním vozidiel po skončení životnosti a posilní sa udržateľnosť automobilového a recyklačného priemyslu v Európe.
Navrhované nariadenie je v súlade s cieľom Európskej zelenej dohody a akčného plánu pre obehové hospodárstvo dosiahnuť udržateľnejší a odolnejší automobilový priemysel. Úzko súvisí s niekoľkými dôležitými legislatívnymi iniciatívami vrátane zákona o kritických surovinách, nariadenia o batériách, rámcovej smernice o odpade, smernice o OEEZ a nariadenia o ekodizajne udržateľných výrobkov a podporuje ich vykonávanie.
Viac informácií:
Questions and Answers: rules on circular design of vehicles and end-of-life management
Commission’s proposal for a Regulation on End-of-Life Vehicles
Web page on proposed rules on ELV
Zdroj: https://europske.noviny.sk; https://ec.europa.eu; https://eu.boell.org,zverejnené: 27. 7. 2023, autor: rpa